Teranyines

Ja fa uns anys que ens trobem davant una nova perspectiva educativa, que ens fa reflexionar sobre la necessitat d’un sistema educatiu inclusiu, capaç de crear estratègies que permetin als infants ser competents davant d’una societat en constant canvi. Aquest fet ens planteja el repte d’allunyar-nos d’aquelles metodologies més tradicionals, per tal de donar pas a metodologies més alternatives que donin resposta a les demandes d’aquesta societat globalitzada, a les quals es dóna molta importància als escenaris d’aprenentatge, l’organització del temps, de l’espai i dels materials. 

Tenint en compte aquesta necessitat de canvis metodològics, l’equip docent va reflexionar per tal d’obrir la mirada, considerant tots els espais de l’escola com a educatius. Va ser en aquest moment, durant el curs 2018/2019, quan van néixer els nostres ambients d’aprenentatge, els quals es van anomenar TERANYINES.

La idea del nom és que cada grup representa un fil i amb la suma de cadascun d’aquests, elaborem un teixit. És un nom que lliga amb el fet de fer xarxa entre els infants i les mestres, i amb la idea d’anar seguint cada grup un fil o un ordre de desplaçament pels espais. El moviment de cada fil-grup deixa un rastre que construeix una teranyina. També fa referència al teixit d’acords de l’equip docent sobre la nova metodologia i simbolitza la fragilitat i la resistència del treball en equip i del treball de cada docent amb cada un dels infants.

Enguany realitzem aquesta dinàmica durant tres tardes a la setmana. Comptem amb vuit teranyines i cadascuna d’aquestes té una docent referent (les sis tutores del cicle d’infantil i les dues mestres de reforç). D’aquesta manera podem acollir cadascuna un grup reduït d’infants. A més a més, comptem amb mestres de reforç que ens acompanyen al llarg de la dinàmica. 

Amb la intenció que tot l’alumnat del cicle d’infantil conegui l’essència de cada teranyina, les seves referents i l’espai a on s’ubica cadascuna, durant el primer trimestre els grups son fixes. Aquests son heterogenis, barrejant les diferents edats per tal d’afavorir la interacció, cooperació i col·laboració on es donen relacions d’ajuda mútua. 

A partir del segon trimestre, les Teranyines passen a ser de lliure elecció. És a dir, l’infant és qui decideix a quina teranyina vol anar aquella dia. Cliqueu la imatge per veure una petita mostra de cada TERANYINA.