Tallers de llengua

Què són?

Els tallers d’aprenentatge són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se i interactuar amb els altres.

D’aquesta manera es dona resposta als interessos i necessitats dels infants, i es respecten els diferents ritmes d’aprenentatge.

Què es vol aconseguir?

  • Potenciar i desenvolupar el llenguatge oral, el vocabulari, la comprensió lectora, la perspectiva multicultural i plurilingüe, l’expressió escrita…
  • Afavorir les relacions socials i de convivència entre els infants d’ un mateix cicle.
  • Desenvolupar hàbits socials compartint espais, jocs, joguines i materials de tot tipus.
  • Aprendre dels companys, no només de l’adult.
  • Oferir un espai on poder investigar, observar, manipular i expressar-se lliurement respectant els companys i les companyes així com el material emprat.

Organització:

L’alumnat de cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior, a més de les sessions de llengua, dediquen una sessió d’una hora i mitja als tallers d’ aprenentatge. Cada cicle realitza 5 tallers amb una durada aproximada de dues sessions (3h). Cada taller es realitza en un espai diferent i tots els alumnes  participen de totes les propostes.

Es tracta d’una organització i d’una manera de treballar la llengua diferent a l’habitual. Per començar, els grups estan formats per uns 17 alumnes i en cada grup hi ha infants de totes les aules del cilce i de diferent edats. A més, les propostes són manipulatives i atractives per als infants.

Els tallers de llengua són els següents:

CICLE INICIAL

  • JOCS DEL MÓN: En aquest taller, es treballa a partir de diferents jocs d’arreu del món per tal que els infants coneguin i siguin conscients de la diversitat lingüística de la nostra societat i també del món. Aprendran a respectar les normes dels jocs així com a mostrar una actitud  actitud de tolerància i respecte envers la diversitat cultural.
  • TEATRE: En aquest taller es treballa la llengua de forma globalitzada. El taller es divideix en dues sesions on per una banda es realitzen petits racons on es treballen les diferents dimensions de la llengua y la segona sessió on es focalitza la representació, teatralització i l’expressió oral.
  • PARLEM: Un taller que a través d’un joc de preguntes i respostes els nens i nenes perden la por a parlar i representar situacions davant la resta de companys i companyes fent ús del llenguatge.
  • ESCRIVIM: durant el desenvolupament d’aquest taller es treballa la llengua escrita i el traç, des de paraules properes, significatives i dibuixos creatius. Partint del desenvolupament d’aquests coneixements, els infants podran anar adquirint destreses i habilitats pròpies de la llengua escrita, fomentant l’autonomia i promovent l’adquisició de la lectoescriptura.
  • EXPERIMENTACIÓ: En aquest taller gaudim de la manipulació de materials i substàncies. Aprenen el maneig d’estris, treballem l’espera i el saber compartir, però també la creativitat a través d’activitats senzilles.
  • MERCAT: Taller on es treballa a través del joc simbòlic la resolució de problemes matemàtics. (Compra-venda d’aliments i la resolució de petits reptes). A més, es treballa el vocabulari dels aliments i la comprensió escrita.

CICLE MITJÀ

  • JOCS DEL MÓN: A la nostra escola, hi ha molta diversitat cultural i lingüística i pensem que és molt important que els i les alumnes siguin conscients d’aquest fet i que el puguem aprofitar com a eina d’aprenentatge. En aquesta unitat, l’objectiu final és conèixer diferents jocs d’arreu del món i que els infants coneguin i siguin conscients de la diversitat lingüística de la nostra societat i també del món, tot tenint una actitud de tolerància i respecte.
  • ENROLA’T: En aquest taller es fan creacions de diàlegs entre els alumnes a partir de situacions quotidianes viscudes pels infants. A continuació, interpreten aquests diàlegs davant dels seus companys i companyes.
  • POEMA: En aquest taller es treballa un poema de Miquel Martí i Pol. L’objectiu d’aquest taller és identificar les parts del poema, reconèixer les rimes i, a més, amplien el seu vocabulari. En la segona part del taller, els nens i nenes hauran de recitar el poema posant èmfasi en l’entonació, interpretació, així com la gesticulació.
  • CUINEM: En aquest taller treballem la comprensió lectora a partir de receptes de cuina senzilles. En una segona sessió realitzaran la recepta amb els ingredients que trobaran a la lectura i seguint els passos d’un text instructiu.
  • EL CÒMIC: En aquest taller es vol potenciar el treball en equip a l’hora d’elaborar una petita història a partir d’un intercanvi d’idees entre companys i companyes. Es realitza un procés de confecció i disseny de personatges, bafarades, onomatopeies, etc…

CICLE SUPERIOR

  • PARAULES DEL MÓN: Seguint amb el treball iniciat a cicle mitjà en relació al coneixement i respecte envers la diversitat lingüística de la nostra societat, en aquest taller elaborem diccionaris visuals de paraules de les diferents llengües que parlen els i les nostres alumnes.
  • ENROLA’T: A 5è i 6è seguim treballant l’expressió oral mitjançant la interpretació de diàlegs que representen situacions quotidianes i properes per als infants.
  • GARROTINS: En aquest taller ens iniciem en la rima i la glossa a partir del garrotín, que pertany al gènere de la cançó improvisada. Les estrofes es van component a mesura que es van cantant i habitualment ofereixen una mirada irònica de la societat. Un cop elaborades les diferents estrofes se’n fa un enregistrament.
  • EXPERIMENTS: En aquest taller treballem la comprensió lectora fent experiments. Cada experiment disposa d’una fitxa on hi ha els materials i les instruccions a seguir. D’aquesta manera l’experiment es pot fer de manera autònoma. Es dóna especial importància també a la formulació d’hipòtesis.
  • EL CÒMIC: En aquest taller treballem l’expressió escrita a partir del còmic. Ampliem la dificultat del taller iniciat a cicle mitjà elaborant còmics i tires còmiques utilitzant diferents programes i suports digitals.