Club dels valents

El club dels valents és un grup de persones que es posicionen davant de la violència, fan denúncies, es solidaritzen amb les víctimes i sempre tracten bé els altres. Aquesta actuació forma part del nostre model dialògic de convivència. Els objectius són:

• Potenciar les actituds valentes que impliquen denunciar i informar de les situacions de violència
    que passen al nostre voltant.
  • Promoure el posicionament a favor de les víctimes i el suport a aquestes.
  • Promoure actituds de rebuig davant de situacions de violència.
  • Reflexionar al voltant d’estratègies efectives que serveixin per a frenar aquelles persones que
    exerceixen violència.

Seguint el conte de Begoña Ibarrola, EL CLUB DELS VALENTS, treballem l’enfrontament positiu dels conflictes. Els conflictes són part inherent de les interaccions humanes. És a dir, sempre que un grup de persones estan juntes hi ha conflictes. Però, aquests conflictes no s’han de  considerar un problema, simplement hem d’aprendre a gestionar-los i resoldre’ls d’una forma positiva.

Amb el suport del conte es pot ajudar a l’alumnat a aprendre a resoldre de manera dialògica els conflictes, sense utilitzar la força i tractant bé als companys i companyes.

Al club dels valents:

• Denunciem qualsevol agressió. Quan parlem d’agressions, no són només agressions físiques, sinó que també, agressions verbals, deixar de costat a un company/a…
  • Recolzen i defensem a la víctima.
  • Fem l’escut.

Com s’inicia el Club del Valents?

1r. Vam fer una assemblea a l’aula amb l’alumnat on es va dialogar sobre:
– Fets que ocorren al nostre centre (classe, pati, files, lavabos…). Especialment, maneres de tractar-nos que ens fan sentir incòmodes o que ens desagraden. Per exemple, que em donguin una empenta, que es burlin de mi, que m’insultin per ser d’un altre país, que se’n riguin perquè em costa llegir, etc.
– Ens vam plantejar què podem fer nosaltres perquè això no passi i, a continuació, vam llegir el conte El club dels valents.

– Després vam dialogar al voltant del que és ser valent. Hem d’intentar potenciar la idea que aquelles persones que trenquen el silenci són valentes i no delatores. Es posa especial èmfasi a desvirtuar el qualificatiu de “xivato/a”.
– Es fa la proposta d’organitzar a classe un club de valents en què s’inclourà tot l’alumnat.

2n. Es va organitzar una  assemblea on hi van participar famílies, mestres i alumnat dels diferents nivells per escollir la norma.

“No facis a ningú el que no vulguis que et facin a tu. Respecta, defensa pacíficament i amb el diàleg ajuda a tothom.”

3r. Els representants de cada classe, un cop consensuada la norma a l’assemblea general,  van explicar la norma als seus companys i companyes.

4t. Vam fer diferents tallers al llarg de tres dies per sensibilitzar a l’alumnat. (Taller musical: Se buscan valientes. Taller de crear el logotip del club dels valents i valentes. Taller de reflexionar sobre Sóc valent quan….).