L’àmbit STEAM engloba les àrees disciplinars de les Ciències, la Tecnologia, l’Enginyeria, l’Art i la Matemàtica. La perspectiva d’integrar i reforçar l’ensenyament de les àrees científic-tecnològiques es considera una eina crucial per dos motius. D’una banda, enriquir la cultura científic-tecnològica i dotar de pensament crític als nostres estudiants, ciutadans presents i futurs, en un món on la ciència i la tecnologia cada vegada tenen més impacte en les seves vides i el seu entorn. En segon lloc, possibilitar la formació de professionals d’aquest àmbit més diversos (equitat), de més qualitat (competència), amb més valors (ètica) i en més quantitat (interès i vocacions), per aconseguir els reptes que com a societat afrontem.
La finalitat del Programa d’innovació pedagògica STEAMcat és generar i potenciar l’interès de l’alumnat d’educació infantil i primària vers les ciències, la enginyeria, la tecnologia, l’art i les matemàtiques i incrementar la presència de dones i de l’alumnat socialment desafavorit en els estudis i professions STEAM.
Els objectius del Programa d’innovació pedagògica STEAMcat són els següents:
- Augmentar les vocacions cientificotecnològiques i matemàtiques especialment en dones i contextos socials desafavorits.
- Reforçar el procés d’orientació de l’alumnat envers als estudis i professions de l’àmbit STEAM en termes d’equitat i en totes les etapes educatives.
- Millorar l’habilitat per entendre i interpretar un món cientifictecnològic i matemàtic.
- Millorar la percepció social de les àrees STEAM.
- Millorar l’actitud personal cap a l’aprenentatge de les àrees cientificotècniques i matemàtiques, en el conjunt de l’alumnat des de l’educació infantil fins a batxillerat.
- Incrementar l’aplicació de metodologies d’aprenentatge transversal, generadores i vehiculars de coneixement compartit entre els diferents àmbits científic, tecnològic, artístic i matemàtic que fomentin el pensament crític i la creativitat.
- Promoure la creació d’aliances entre els centres educatius, els agents de l’àmbit cientificotecnològic i l’entorn proper mitjançant la realització d’activitats relacionades amb problemes socialment rellevants.
- Compartir la investigació com a docents i la pràctica reflexiva entre els membres de la comunitat STEAMcat.
QUÈ ÉS L’STEAM?
Un enfocament interdisciplinari del procés d’ensenyament i aprenentatge que, a partir de contextos i situacions de la vida quotidiana, integra i interrelaciona continguts de les matèries de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (Science, Technology, Engineering and Mathematics), al costat d’habilitats artístiques i creatives (Arts).
D’aquesta manera, es complementa l’aprenentatge de continguts científics i tecnològics amb el desenvolupament del pensament divergent i l’estímul de la creativitat i la capacitat d’innovació de l’alumnat per a la resolució de problemes.
QUÈ FEM A L’ESCOLA?
S’està treballant per dur a l’aula metodologies innovadores relacionades amb l’àmbit científic, d’investigació i creatiu. Es busca que les activitats STEAM siguin una font de recursos per desenvolupar l’interès de l’alumnat per les STEAM.
Activitats relacionades:
- Scratch
- Robòtica
- Laboratori de ciència (física, química, biologia, geologia…)
- Computació
- Disseny
- Expermiments
- Aula steam