EINES PER AFAVORIR LA PARTICIPACIÓ, LA COMPRENSIÓ I L’EXPRESSIÓ LINGÜÍSTICA: ADAPTACIÓ DE CONTES

Nivell educatiu: cicle d’Educació Infantil i de Primària.

Objectius:

• Promoure la motivació i interès per un relat.
    • Assegurar una atenció mínimament sostinguda a partir del suport visual al missatge oral.
    • Afavorir la comprensió del contingut d’un relat o conte.
    • Fomentar la participació donant eines lingüístiques a aquells alumnes amb dificultats de llenguatge, oferint-los opcions de resposta i d’expressió.
    • Permetre vivenciar la història a través de l’ús d’objectes tangibles.

Descripció del material: es tracta d’adaptar el contingut d’un relat o conte utilitzant vocabulari proper i estructures lingüístiques senzilles d’acord amb l’edat i les necessitats específiques dels alumnes a qui va dirigit.

L’adaptació del contingut lingüístic es realitza a través de suports visuals que es poden basar tant en objectes tangibles com en símbols gràfics (fotografies i/o pictogrames). Generalment es signen (s’adapten i es ressalten amb els suports visuals) les paraules nuclears, aquelles que aporten el significat important del contingut del relat. Solen ser noms, verbs i adjectius. Es pot fer una adaptació impresa on l’alumne únicament hagi d’assenyalar els símbols gràfics, o bé es pot fer més manipulable a través de la plastificació individual de cadascun d’aquests símbols de manera que es puguin enganxar i desenganxar amb velcro.

També es poden utilitzar titelles per tal d’afavorir una vivència més real del contingut del conte. Aquestes titelles poden ser d’objecte real, de roba o bé de cartró plastificat. Es poden utilitzar teatrets, franel·lògrafs, cavallets… per escenificar-ne la història.

Nota important a considerar: A l’hora d’explicar/treballar el conte és molt important tenir sempre l’exemplar original. Cal tenir present que l’adaptació lingüística basada en objectes tangibles i en símbols gràfics, actua com a support al llibre al que l’alumne ha de tenir contacte de forma necessària: visualitzant-lo, tocant-lo, passant-ne les pàgines, assenyalant…

Conte ‘4 cantonades de no res’

Conte ‘El regal de Nadal’

Conte ‘Que ve el Llop’