EINES PER AFAVORIR LA COMPRENSIÓ, LA REGULACIÓ DE LA CONDUCTA I EL CONTROL EMOCIONAL: ESTRUCTURACIÓ D’UNA SORTIDA.

Nivell educatiu: qualsevol.

Objectius:

• Afavorir la comprensió de totes les accions i activitats que es duran a terme en una sortida escolar.
    • Fomentar la tranquil·litat i seguretat davant situacions noves que poden ser motiu d’angoixa.
    • Aportar un control extern que ajudi a regular la conducta.
    • Afavorir l’autoregulació de la conducta i el control emocional davant situacions noves o que poden provocar cert estrès, angoixa i/o frustració.

Descripció del material: es tracta de representar amb dispositius visuals (símbols gràfics: fotografies, pictogrames, dibuixos…) les diverses accions, situacions, persones, llocs… que es té previst que formin part d’una determinada sortida, excursió, colònies…

Dies abans de la sortida, s’anticiparà a l’aula, de forma sistemàtica (cada dia), a través dels dispositius visuals, per explicar què es farà, on s’anirà, amb qui anirem, amb qui ens trobarem …i quin comportament és l’esperat. Aquesta explicació  es farà de forma seqüenciada en el temps per tal d’afavorir-ne la comprensió i el record; ex: agafarem l’autobús, anirem a passejar per anar a una cafeteria, esmorzarem un croissant i un suc, ens estarem asseguts mentre mengem, anirem a veure les paradetes de Nadal i després agafarem l’autobús per tornar a l’escola.

Per l’explicació de la sortida es poden utilitzar els símbols gràfics en format físic, la qual cosa ens permetrà poder-nos-ho emportar i anticipar en el transcurs de la sortida les diferents situacions i activitats que s’hi esdevenen.

Com a complement al material físic es poden utilitzar presentacions a la pantalla digital; eina que afavoreix molt l’atenció i la motivació de tots els alumnes. Fins i tot es pot ampliar la informació anticipada amb algun vídeo que es trobi a internet d’aquella activitat que anem a fer.

Exemple de presentació de sortida al cinema

Exemple de presentació de sortida al teatre