COM CONFECCIONAR MATERIAL ADAPTAT AMB SÍMBOLS GRÀFICS

Nivell educatiu: qualsevol

Objectius:

• Oferir suport lingüístic a les diferents activitats del dia a dia a l’escola.
    • Afavorir la participació activa i constant del nen/a amb dificultats de comunicació i llenguatge en totes les activitats de l’entorn escolar, facilitant la seva resposta.
    • Afavorir la vessant comprensiva del llenguatge: comprendre i anticipar en tot moment el que està passant.
    • Afavorir la vessant expressiva del llenguatge: manifestar necessitats, desitjos i interessos; donar informació coherent a la situació…
    • Afavorir l’estructuració del treball, la regulació de la conducta i el control emocional.
    • Crear i estructurar  pensament.

Descripció del material: es tracta d’una sèrie d’indicacions orientades a facilitar l’elaboració de materials habilitats amb el suport de símbols gràfics.

L’ús dels símbols gràfics com a suport visual al llenguatge oral aporta nous elements que complementen de forma molt positiva el missatge que es vol transmetre. Aquests elements són: la permanència en l’espai i el temps i la correspondència directa amb el significat. Així, són una eina molt vàlida per estimular els diversos aspectes del llenguatge oral.

Els símbols gràfics però, no únicament afavoreixen la comprensió del llenguatge (el que està passant, el que s’espera del nen/a, el contingut de les activitats…) i la capacitat d’expressió (donen opcions de pensament o resposta); sinó que també són una eina molt útil d’estructura.

Tot i que els símbols gràfics s’associen d’entrada a nens/es amb greus dificultats en l’àmbit comunicatiu i lingüístic, ja que afavoreixen i estimulen el desplegament del llenguatge oral; també són molt vàlids per incidir en aspectes de control emocional, regulació de conducta i estructura de treball, malgrat l’alumne/a tingui un bon nivell de llenguatge.

Suport material d’un conte i d’un poema amb pictogrames

Suport material amb fotos de l’hàbit de ‘rentar mans’

Orientacions per a la confecció de suports gràfics