PROJECTE DEL MAR- Cicle superior

Durant el segon trimestre els alumnes de cicle superior van treballar el projecte del mar. Primer de tot van fer una pluja d’idees per saber quines preguntes els interessava resoldre referents al mar. Es van posar mans a la feina i durant unes setmanes van fer petites investigacions que anaven posant en comú a l’aula amb els seus companys, van poder veure que molta informació sortia per diferents vies i es connectava entre sí.
Després d’elaborar els seus petits treballs van fer un resum per poder constituir un esquema que reflectís tot el treball realitzat.
Cal dir que molta de la informació descoberta la van trobar en llibres enciclopèdics i de temàtica sobre el mar que havien portat els mateixos alumnes en el racó que es troba situat a l’entrada del nostre edifici.
També van voler explicar totes les seves troballes als alumnes d’educació infantil, cicle inicial i cicle mitjà. Els alumnes van destacar la dificultat d’adaptar les seves explicacions a un llenguatge més planer i entenedor pels petits. La necessitat de fer-se entendre va comportar un esforç i un bon aprenentatge pels alumnes més grans de l’escola. Va ser una experiència molt enriquidora per tots plegats.
En llengua castellana també van elaborar uns fantàstics cal·ligrames i es van esmerçar en les seves produccions artístiques.
Aquest projecte també va constar de dues sessions en les quals vam tenir la col·laboració d’en Jordi Ferrer (pare de dos alumnes de la ZER) i de la Laia Rúbies (mestra itinerant de la ZER) que ens van explicar les seves experiències relacionades amb el mar.
En Jordi Ferrer ens va explicar el viatge que va realitzar a la dorsal atlàntica, al sud-oest de les Açores, com a científic convidat a l’expedició MOMAR08 a on experts de diferents àmbits (geòlegs, biòlegs….) investiguen una àrea de xemeneies hidrotermals mitjançant robots submarins. Ens va fer entendre, a través d’alguns experiments, conceptes com la pressió i la flotabilitat que afecten els vehicles submarins. També ens va parlar de com és una expedició científica, dels diferents tipus de robots i de com operen. Ens va mostrar imatges i vídeos a on es podien veure animals, xemeneies hidrotermals, el funcionament del VICTOR 6000 (Robot teleoperat des del vaixell) i la recollida de les mostres per a la investigació.
La Laia ens va explicar la seva setmana a Galicia per anar a ajudar a netejar el petroli de la costa en la catàstrofe del Prestige. Vam poder conèixer que era el chapapote, les galetes, el Nunca Máis
Moltes gràcies als dos ponents per la seva implicació i per fer més ric el nostre projecte!
Us volem deixar un link d’un petit reportatge de l’InfoK que van trobar dos alumnes i que ens parla de les illes de plàstic, us farà reflexionar i conscienciar de la importància de cuidar els nostres mars i oceans.