Experimentem per aprendre!

Durant aquests dos trimestres a la classe de cicle inicial i mitjà hem fet una sèrie d’experiments per tal d’introduir-los el mètode científic amb la nostra “aprenent de mestra” Maria. A més a més, una de les millors maneres d’adquirir aquests coneixements és a partir de la manipulació i l’observació. Els experiments que hem realitzat fins ara són els següents:

  • Sòlid o líquid? Vam descobrir un fluid “no newtonià” (no tenen una viscositat definida), el qual quan li aplicàvem molta força, aquesta substància es comportava com un sòlid. En canvi, si li aplicàvem poca, ho feia com un líquid.
  • Tinta invisible Al passar un paper escrit amb el suc de llimona per sobre d’una espelma, identificàvem quin era el missatge ocult.
  • La brúixola Vam dissenyar una brúixola casolana amb aigua, una agulla, un tros de “porexpan” i un imant. Ara segur que no ens perdrem!
  • El cicle de l’aigua Observem com funciona aquest procés col·locant una bossa hermètica amb una mica d’aigua en una finestra exposada al sol. Vam veure molt clarament com funcionava el procés d’evaporació.
  • L’Arc de Sant Martí Vam presentar diferents líquids i els vam ordenar fent hipòtesis segons la seva densitat. Els vam llençar tots en una ampolla i vam esbrinar si era així o no, ja que alguns es quedaven on pensàvem i d’altres canviaven de posició. Els colors dels diferents elements que vam posar semblaven un Arc de Sant Martí.
  • L’ou flotador On hi ha més flotabilitat, a l’aigua dolça o salada? Per esbrinar-ho vam llençar un ou a un recipient amb aigua dolça i un segon en aigua salada, vam poder observar que el segon que vam llançar flotava, en canvi, l’altre no.
  • Els colors secundaris A partir de colors primaris i una mica d’aigua, vam aconseguir que els diferents colors s’ajuntessin mitjançant paper absorbent. Finalment vam crear els colors secundaris.
  • L’aire pesa? Podem saber si l’aire pesa? La veritat és que sí. Vam crear una balança casolana per esbrinar-ho. A un extrem vam posar un globus desinflat i a l’altre un d’inflat. Vam veure que el que contenia aire pesava més que l’altre.
  • El globus màgic  Vam observar com fent una barreja d’un element base i un àcid, formàvem diòxid de carboni. Aquesta barreja la vam fer dins d’una ampolla amb un globus al cap. Al crear-se aquesta reacció, observàvem com el globus s’inflava sol.

Aquí us deixem un carrusel de fotos perquè us en feu una idea!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>