Experiments emocionants!

Una de les activitats setmanals que més atractiva i motivadora ens resulta és l’hora dels experiments, que duem a terme, com a part del treball de Ciències a l’escola.

L’Albert ens ha preparat alguns experiments aquest trimestre, a partir dels quals hem gaudit moltíssim i hem adquirit nous i interessants aprenentatges. Amb la seva bata blanca, un ajudant oficial i el maletí d’experiments, ens hem trobat cada dijous davant una sèrie d’interrogants:

Quins materials nous s’amaguen dins la maleta dels experiments? Per a què serviran? Quina situació se’ns planteja? Què passarà? Experimentem! Provem a través de l’assaig i error. Ens sorprenem amb possibilitats no previstes… I traiem conclusions en forma de nous aprenentatges.

Els experiments són activitats emocionants, que capten l’atenció de persones grans i petites. La ciència i els mecanismes que regulen la natura i el món es poden aprendre fàcilment gràcies a ells. Resulten eines perfectes per entendre la realitat.

Darrere dels experiments hi ha el que s’anomena «aprenentatge basat en problemes». És una metodologia que té com a propòsit principal assegurar-se que l’infant participa activament en el propi procés d’aprenentatge, buscant respostes a certs problemes o fenòmens reals. A través d’aquestes activitats: desenvolupen hipòtesis, identifiquen conseqüències, sol·liciten informació addicional i comprenen els mecanismes que governen la realitat.

Durant aquest primer trimestre hem realitzat els següents experiments:

• Objectes i elements de materials diferents… sura o no sura?
  • Barreja de colors.
  • L’aigua que entra al got gràcies a l’escalfor d’una espelma.
  • Cucs de sabó. I,
  • El dit màgic! El pebre que s’escampa.

Al segon trimestre ens esperen nous experiments i noves activitats entorn al treball de ciències.

Us compartirem aviat els nous descobriments!

«Digues-me i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc». Amb aquesta cita, Benjamin Franklin recollia el significat de l’aprenentatge actiu, avui dia conegut a tot el món i, cada vegada més, utilitzat a les escoles i als centres educatius.