Contes contats, contes rimats.

La col·lecció “De la cuna a la luna” està dirigida a infants d’educació infantil. Tracta de pictogrames poètics o poegrames, un terme encunyat per designar una nova modalitat de poesia pictogràfica basada en la cerca d’un ritme de lectura que ajudi a “educar l’ull i endolcir l’oïda” del/la petit/a lector/a, en paraules del mateix autor Antonio Rubio.

Cada exemplar de la col·lecció és “un exercici poètic de gran senzillesa i força musical”. Així l’infant aprèn que es pot llegir de dreta a esquerra, de dalt a baix, i que el pas de les pàgines és l’esdevenir dels versos.

Enfront de la grafia, les imatges agafen tota la força comunicativa. Són imatges que es poden llegir fàcilment, que s’articulen de la mateixa manera que les paraules, amb les síl·labes contades. Estan disposades de la mateixa manera que els versos: ordenades, mesurades, amb ritme i amb rima final. Imatges per ser llegides de forma autònoma des dels primers anys de l’infant.

Cada llibre és un poema que es construeix:
Segons l’estructura poètica del cançoner infantil: suma, enumeració, encadenament, vers i tornada…
Se serveix dels recursos poètics del cançoner tradicional: ecos, rimes, ritmes, onomatopeies, anàfores…
Respon als interessos de les primeres edats: els primers números (CINC), la màgica lluna (LLUNA), els animals més propers (MÈU), els aliments (UN OCELLET DE PAPER) i els sons i onomatopeies (VIOLÍ).

“Cinco”, és un poema numeral per a ser llegit i recitat amb els dits de la mà. Llibre joc rimat per a contar des de l’u fins al cinc.


Lluna, és un un poema visual per recitar, realitzat a base de dibuixos rimats i amb ritme, on la lluna i el sol, tan distants i pròxims alhora, teixeixen versos i tornades des del cel fins a les pàgines del llibre.
Mèu, és un poema onomatopeic per a ser llegit i recitat. Els animals més pròxims es presenten a si mateixos tot miolant, renillant, escatainant…

“Pajarita de papel”, és un poema cançó per a ser llegit i recitat musicalment. Un entranyable ocellet de paper es disposa a parar la taula per menjar en companyia.

Amb la col·laboració de totes les famílies, cada infant va presentar el seu ocellet de paper.


Violí, apropa els prelectors al món de la sonoritat, les onomatopeies i les sensacions. Instruments musicals, picar de mans i petons embolicats en il·lustracions molt delicades.

Amb el llibre Zapato hem creat una botiga sabateria, per tal de vivenciar el joc simbòlic de la persona venedora i la persona compradora, i gaudir de l’intercanvi entre iguals.

Ha estat una magnífica experiència, aprofitant una col·lecció literària, que ens ha permès treballar al ritme dels interessos dels/les infants, i del dia a dia de la creativitat sorgida a l’aula.

Bona estona literària!  🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>