QUIN CONTE PODEM TRIAR PER SANT JORDI ?

Aviat arriba St Jordi i moltes famílies sortiran a buscar un conte pels seus fills i filles. Des de l’escola bressol volem destacar el paper dels contes en l’etapa 0-3. Les criatures s’inicien en el gust per la lectura, normalment mirant àlbums il·lustrats acompanyades d’una persona adulta, que li explicarà el conte, en un ambient de tranquil·litat, de calma, d’intimitat, de contacte proper, d’escolta i d’observació.

 

El conte és una eina d’aprenentatge que ofereix moltes possibilitats a l’hora de fer un acompanyament a les criatures  en el seu procés de desenvolupament. Serà doncs a través dels contes que l’infant descobrirà el món que l’envolta, observant les il·lustracions i escoltant les nostres explicacions, i així anirem transmeten el llenguatge carregat de significat, valors, formes de relació, hàbits de convivència.

 

No oblidem que la petita infància és l’etapa on ens descobrim a nosaltres mateixos i al món que ens envolta, per tant serà de cabdal importància quins imaginaris volem transmetre als nostres infants. 

 

A partir d’aquesta reflexió, caldria revisar quins són els imaginaris culturals que volem oferir a les nostres criatures i vetllar per que els contes que portem a casa  siguin nous recursos, lliures de sexisme.

 

Quins aspectes  tindrem en compte a l’hora d’escollir un conte?:

 

  • El llenguatge que s’utilitza és sexista?
  • Fa servir el masculí com a genèric?
  • Els personatges incorporen estereotips de gènere?
  • Hi ha discriminacions sexistes o situacions de violència?

 

Com sabrem identificar elements coeducatius als contes?

  • Hi ha un equilibri en els personatges masculins i femenins
  • Apareixen personatges amb identitats de gènere no normatives?
  • hi ha un equilibri en el repartiment de tasques, activitats, emocions, maneres de ser i d’expressar entre els diferents personatges masculins i femenins
  • Apareixen personatges que transgredeixen els rols de gènere.
  • Apareixen formes d’estimar i relacionar-se no normatives (lesbianes, gais, bisexuals,…)?
  • Apareixen persones amb diversitat funcional?
  • Apareixen persones de diferents races?

 

Un altre punt que volem destacar és que les imatges que no surten normalment als contes, també tenen un significat, vol dir que s’amaguen i es volen invisibilitzar. 

 

En aquest sentit, vetllem perquè els contes que escollim siguin coeducatius, és a dir que transmetin una pedagogía transformadora, que fomenta el respecte a les diversitats en l’entorn d’una cultura de pau i no violència.

 

Esperem que aquestes reflexions us puguin ajudar a  fer una bona tria que desperti el cuquet per la lectura alhora que transmet uns valors coeducatius.

 

Informació extreta de:

 

https://coeducaccio.coop/wp-content/uploads/2019/02/Explicam-un-conte_-versio-x-difondre.pdf

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>