Funcionament i organització

 

” Fer és la manera d’aprendre” Loris Malaguzzi.

 

A l’Escola Bressol entenem la metodologia de forma global ja que els aprenentatges parteixen del món més proper a l’infant i als seus ulls és concebut com un tot, ens basem en l’observació, la manipulació, l’experimentació, l’associació i l’expressió, amb una  metodologia activa i motivadora on l’infant és el protagonista.

–  Pensem que educar els infants vol dir potenciar-ne el desenvolupament des dels primers moments de  la vida i en tots els àmbits de la persona: físic, emocional, cognitiu, relacional i comunicatiu.

– La nostra pràctica educativa, tracta de desenvolupar les capacitats dels infants, mitjançant una proposta d’activitats basades en l’estimulació, observació, manipulació, experimentació, tot a través del joc, mitjançant una proposta d’activitats, més o menys lliures, però sempre molt ben estructurades per les educadores.

– Som actius en el compromís de fomentar en l’infant una actitud curiosa, crítica i investigadora que, mitjançant la comunicació i sobretot donant molta importància a l’estona del joc d’experimentació i manipulació, esdevingui la base de la formació i de l’adquisició dels aprenentatges.

– L’educació de l’escola es basa en el treball individual de cada infant, tenint en compte les seves característiques. D’aquesta manera, el que pretenem és adaptar-nos a l’alumne/a; per tant, treballem atenent l’alumnat en la diversitat.

– Vetllem per oferir un clima de seguretat i confiança, on els infants tinguin la possibilitat de desenvolupar les seves capacitats cognitives, la seva personalitat de fer un bon aprenentatge dels hàbits d’autonomia personal i de relació social.

– Promovem l’esperit de recerca, el qual ajuda a definir, cada cop millor, la nostra línia pedagògica. Promovem la revisió constant de programes i actuacions, fet que estimula la formació i que significa un impuls continuat de treball.  

–  Fomentem l’autonomia de l’infant

– Creiem que per a una bona educació dels petits, a la Llar, és imprescindible una bona entesa amb les famílies, perquè els pares i les mares tenen un paper clau en l’educació dels fills.

– L’educador/a pren una funció d’organització de l’ambient, la seva intervenció va adreçada a facilitar que l’infant pugui desenvolupar les seves capacitats. Ha d’afavorir l’activitat de l’infant mitjançant l’observació directa, la manipulació i experimentació de   diferents materials.

CONSTRUCTIVISME: una intervenció educativa basada en l’infant com un individu diferenciat i totalment actiu en el seu procés ensenyament – aprenentatge, la concepció constructivista que respon a la idea d’aprenentatge significatiu, la utilització del joc com a principal metodologia de treball i la relació amb les famílies.

A l’escola pensem totes les propostes d’aprenentatge a partir de l’observació directe dels infant i partint dels seus interessos. Per aquest motiu compartim aspectes amb la metodología de Reggio Emilia (nom d’un poble italià on es va originar), desenvolupada pel pedagog Loris Malaguzzi.

Cada dia crearem propostes que despertin l’interés i la curiositat dels infants. Propostes que donin peu a la reflexió, la investigació i l’assaig-error.

Confeccionem material amb elements reciclats, demanant sovint col·laboració a les famílies.

Des de la perspectiva dels nens, la família és una referència en l’orientació: la família serveix per situar socialment als infants i té un paper important en la seva enculturació i la seva socialització. La família proporciona al nen tota l’afectivitat que necessita per desenvolupar-se en un àmbit ple d’amor.

Volem despertar en els nens i les nenes una actitud curiosa i imaginativa que faciliti el procés cap a l’autonomia i la socialització. Ajudar-los a caure per tornar a aixecar-se, a riure però també a plorar. En definitiva, ajudar-los a fer-se grans i a gaudir d’aquest camí: La vida.