COEDUQUEM!

Avui, 8 de març, Dia Internacional de la Dona aprofitant la nostra col.laboració, en la Guia de Coeducació de les Escoles Bressol, us volem compartir unes reflexions.

Hi ha la falsa creença  que els infants de 0-3 no s’assabenten i que és massa d’hora per que entenguin conceptes coeducatius. Doncs al contrari, creiem que és important tenir la coeducació present, per que és un moment clau en el desenvolupament dels infants, per a la comprensió del món, i per anar definint com s’hi ubiquen.  És el moment en el que es dona la construcció de la identitat de gènere i  on es comencen a incorporar  “les normes socials” associades a cadascun dels gèneres. Per tant creiem que el què transmetem família i escola és clau.

Són edats en què s’emmirallen en l’adult i que imiten les nostres accions, per tant hem de tenir en compte la influència que els donem. Ells i elles s’estan formant i tenen tendència a reproduir el que veuen en nosaltres. D’aquí la importància de compartir les tasques de “tenir cura” de les criatures i de la llar.

Creiem que hem estat socialitzades sota els valors del patriarcat. Hem de revisar, doncs, la manera de fer, per a no reproduir-la, i avançar en  l’evolució cap a la igualtat.

Des de la nostra escola intentem ser-ne conscients en tot moment. Hem revisat contes, cançons i materials que deixem a l’abast de les criatures. Els hem anat canviant, ja que ens basavem amb els tradicionals i populars, a vegades poc adients.

També procurem ser conscients en tot moment de la influència que exercim en allò que diem, que fem o simplement com els tractem. Per exemple el simple fet de dir: -Hola princesa!- o -Que tal floreta!-  pot fer sentir vulnerable a una nena. O al contrari, dient  -Hola campió!- o -Ets un valent!-  estem manifestant que s’espera d’ells o no encaixar l’adjectiu amb un nen més sensible. És una manera d’etiquetar i de transmetre que pot crear desigualtats, per tant n’hem de tenir cura.

A part també mirem d’aprofitar les situacions quotidianes per aconseguir relacions lliures d’estereotips i lliures de violències i desigualtats. I ja no només evitar aquests estereotips si no que es subverteixin.

Per tant vetllem per la coeducació, per fer una pedagogia feminista i inclusiva. Per aconseguir una escola on totes les maneres de ser, estar, mostrar-se i estimar siguin igual de valorades. On tothom pugui desenvolupar-se lliurement des del respecte. Oferir la possibilitat que aquelles nenes, aquells nens i aquells que s’identifiquin amb un gènere no binari tinguin a l’abast el què els pugui interessar i afavorir més com vulguin ser perquè es desenvolupin lliures i feliços.

Us animem a reflexionar-hi també! Feliç dia de la Dona!

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *