Projecte Nord-Sud

Aquest tercer trimestre els i les alumnes de tercer d’ESO han dut a terme el projecte Nord-Sud dins les assignatures de Visual i Plàstica i Ciències Socials, amb l’objectiu de conèixer, entendre i reflexionar sobre les relacions de desigualtat entre el Nord i el Sud en el marc de la globalització. Des de visual i plàstica s’ha treballat amb l’objectiu d’entendre l’art com a eina de denúncia i conscienciació davant les desigualtats.

El projecte va començar amb una investigació sobre les desigualtats socials fent una recerca sobre dos països concrets, familiaritzant-se amb quins són els indicadors socials i econòmics que permeten fer una lectura i anàlisi sobre la situació dels països en qüestió. Van explorar temes com la pobresa, l’accés a l’educació i la salut i altres formes de discriminació social. Amb aquest coneixement de fons, es va començar a treballar per desenvolupar el curtmetratge.

La tècnica per a realitzar aquest curtmetratge ha estat l’Stop Motion, una tècnica que requereix molta paciència i planificació. Per entendre-la una mica millor, va venir l’Eudald Rojas, un animador expert en aquesta tècnica que ens va ensenyar exemples i ens va explicar com crear la il·lusió de moviment depenent de com situem els elements dins l’enquadrament.

Un cop entesa la tècnica, els i les alumnes es van posar a escriure el guió del seu curtmetratge, seguit per la creació d’un storyboard, on van planificar visualment les escenes i moviment dels personatges. En acabat, els alumnes van posar mans a l’obra per crear els decorats i els personatges per a l’animació. Amb paciència i dedicació, van moure els personatges a poc a poc, capturant cada moviment en fotogrames individuals. Aquest procés va requerir molta paciència i persistència per tal de garantir un resultat final fluid i coherent, no ens ha semblat gens fàcil! Finalment, després de completar el rodatge, van poder editar el curtmetratge. Per acabar, van afegir música i efectes de so per enriquir l’experiència audiovisual. En la darrera sessió, vam poder fer un visionament de tots els treballs i vam fer una valoració conjunta del projecte.

Aquest projecte ha donat als alumnes l’oportunitat de treballar en equip, d’expressar les seves idees de manera creativa i d’aprofundir en qüestions socials rellevants. A més, han après a utilitzar tècniques artístiques i tecnològiques per comunicar un missatge i denunciar les desigualtats socials. A continuació us deixem una petita mostra dels treballs fets!