Projecte RCS amb l’associació La Sabina

Un grup d’alumnes de 3r d’ESO, en el marc del programa Recerca, Creació i Servei, han iniciat un projecte de ciència ciutadana amb el suport de l’associació La Sabina.

L’ENTITAT

A l’Associació per la Salvaguarda de la Biodiversitat i la Natura “La Sabina” treballem per la conservació del patrimoni natural, en especial dels ocells, el seu entorn i de les relacions amb els homes.

Des de l’any 2009 a la Sabina hem treballat en diferents projectes de conservació d’espècies i hàbitats, d’educació i d’ecoturisme, amb l’objectiu d’estendre el seu coneixement entre la població local i que a la vegada aquest coneixement sigui font de riquesa tant per l’entorn social dels llocs on es desenvolupen, com per aquelles empreses que operen en aquests entorns.

Alguns dels projectes més destacats serien per exemple, el projecte de conservació de l’àguila cuabarrada o la restauració d’hàbitats aquàtics als secans de Lleida. El guiatge fotogràfic i altres activitats dins el marc de l’ecoturisme proporcionen a l’Associació part del finançament per  projectes de conservació associats a aquestes activitats.

L’Associació té la seu social a Montsonís (La Noguera – Lleida) i desenvolupa les seves actuacions principalment a les comarques lleidatanes.  https://lasabina.cat/

EL REPTE

Des de sempre els rapinyaires han fascinat els homes. Han estat símbols d’estatus i poder, però també se’ls ha perseguit sovint fins quasi l’extermini.

Fins a finals del s.XX, els rapinyaires eren els grans proscrits, eren feristeles malicioses que calia exterminar! Però l’actitud va començar a canviar i, tant els poders públics com la pròpia societat, ara saben que aquests animals magnífics són un valor natural i cultural que cal preservar.

El projecte “Rapinyaires i humans, d’enemics a aliats” vol divulgar el valor dels rapinyaires, la seva importància i com ens podem acostar al coneixement i estudi d’aquests fascinants ocells.

Per saber-ne més podeu anar a la web del projecte. No us decebrà!

Els alumnes hauran :

1.- Investigar sobre els rapinyaires del vostre entorn, aprendre a identificar-los i registrar les vostres observacions en el medi natural amb l’app Naturalist.

2.- A partir de les dades recollides a la web Ornitho.cat, aportades per gran quantitat d’observadors, concretar la fauna pròpia de l’alzinar de Torrefarrera i de l’entorn proper a l’institut Joan Solà  i preparar plafons informatius per a la seva protecció.