Una artista a l’Àfrica

La Cristina, professora de l’Institut, col·labora amb l’ONG Abaraca. És una associació sense ànim de lucre dirigida als habitants de Guinea Bissau, però el seu focus d’atenció està centrat, principalment, en els nens i nenes. El seu objectiu prioritari és treballar pel desenvolupament integral dels menors acompanyant-los en la superació de les necessitats no cobertes que presenten. Treballen en conjunt amb habitants de Bafatá per informar sobre la quotidianitat d’allà i les noves necessitats que van apareixent; al mateix temps van gestionant els recursos que es van donant.

Dos membres de l’associació van venir a l’Institut i van explicar moltes coses que falten a molts nens i com és la vida de diferent i de difícil a l’Àfrica o altres llocs del món.

La Cristina va començar a treballar amb les fundadores fa un any i mig aproximadament, uns mesos abans del seu primer viatge com a voluntària a Guinea Bissau. Des d’aquell moment ha participat en activitats no només dins del país sinó també des de Barcelona, dissenyant projectes i fent mercats on es ven roba de segona mà o artesania africana. La Cristina ha realitzat diferents projectes; el primer any va estar un mes i mig a Guinea Bissau, en un poble que es diu Gambasse, i allà va començar l’escola en un poblat de la vora ajudant els obrers perquè entenguessin els plànols que havien portat d’aquí i que havien fet unes arquitectes també voluntàries de l’associació. Alhora, va estar treballant per sensibilitzar la població sobre la necessitat de potabilització de l’aigua abans de beure-la, o de tenir una sexualitat segura. També van començar a fer una formació per als professors de la zona.

Aquest any aquest projecte s’ha desenvolupat molt més i la formació ha estat de tres dies, durant els quals es parlava de l’equilibri a classe, la importància de l’avaluació i el treball en equip i una mica d’educació emocional necessària per als nens i nenes d’allà. Aquest any la seva estada ha estat d’un mes, i en aquest temps també han realitzat un mural a les parets de l’escola que han construït, dissenyat per un treball de recerca que van fer unes exalumnes seves de l’any passat del batxillerat artístic.

La Cristina explica que va ser arran d’un viatge a l’Índia, un país amb molta pobresa, que es va adonar que volia viatjar a països en vies de desenvolupament per ajudar de manera activa. Per això va buscar informació sobre alguns voluntaris a Nepal, Tailàndia… Però una amiga li va parlar d’Abaraca i del seu treball a Guinea Bissau i li va cridar molt l’atenció. La Cristina ens remarca que és una activitat molt gratificant i ens anima a tots a participar-hi.

Redacció: Ona Mayor Aresté, Ainoa Carpio Luna i Raúl Valiente