Com investiguen les científiques?

A l’àrea de ciències naturals de 1 ESO han fet una activitat per posar-se en la ment d’un científic i la seva metodologia de treball.

L’activitat de les Mystery boxes està basada en una activitat proposada per Jordi Domènech-Casal i recollida del London Science Museum que busca que l’alumnat visqui una experiència d’indagació que l’apropi al procès d’investigació científica.

En l’activitat es distribueixen els alumnes en grups i se’ls proporcionen 8 caixes metàl·liques tancades identificades amb un número que contenen un objecte desconegut a l’interior. Els alumnes tenen la missió d’aconseguir saber què contenen les caixes sense obrir-les ni trencar-les.
En una primera fase els alumnes disposen de 5 minuts per a analitzar les caixes (sospesar, sacsejar, olorar, fer-les rodar, escoltar com sonen…). Aquest període observació ha de permetre a cada grup d’arribar a una conclusió, més o menys ferma, sobre el que contenen.
Un cop els grups han analitzat totes les caixes són convocats a un congrés a on es posen en comú les observacions i les conclusions a les que ha arribat cada grup per tal d’intentar d’arribar a un consens sobre cadascuna.
L’alumnat ha participat activament de totes les fases de l’activitat i el diàleg resultant de l’experiència ha estat molt enriquidor. S’han pogut discutir les diferents fases del mètode científic i s’han aclarit i exemplificat conceptes bàsics com observació, resultats, conclusions, etc. S’ha aconseguit arribar a alguns consensos sobre el contingut d’algunes caixes, però per a altres no, assumint que en aquests casos caldria aplicar nous models experimentals per a millorar-ne el coneixement.
Al final de l’activitat, tal i com passa a la vida real i tot i la decepció per part de l’alumnat, no hem obert les caixes per a comprovar quin eren els objectes que amagaven. La ciència és així, i el millor al que podem aspirar es a un consens ampli que ens permeti explicar un fenòmen en base a observacions i experiments, però mai amb la certesa que les conclusions a les que hem arribat són definitives i immutables.