Homenatge a la matemàtica Maria Antònia Canals

Escrit per Emilio Armando Mora Íñigo

Nascuda el 15 de novembre de 1930 a Barcelona, Maria Antònia Canals va ser una matemàtica de renom que va voler fer de les matemàtiques una activitat divertida per tothom, sobretot per l’alumnat de les escoles i instituts. Amb els seus mètodes, va revolucionar incomptables aules i va portar les operacions a les mans dels alumnes i professors, per així demostrar que la presència física dels nombres i signes que veiem quasi cada dia a les pissarres. Tot i que desgraciadament aquest geni de les matemàtiques ens va deixar aquest 29 d’abril, el seu extens llegat segueix present a l’equació, i encara desperta passions pels nombres a qui el contempla.

Durant la seva joventut, la influència del món de les matemàtiques a la seva família era molt potent: el seu pare era un enginyer aficionat a les matemàtiques, i, per la seva banda, les seves tietes, Dolors i Francesca Canals, van introduir el mètode Montessori a Catalunya, un estil d’ensenyament que afavoreix l’autodesenvolupament. Així doncs, té sentit que després de graduar-se de Magisteri el 1950, es llicenciés en ciències exactes el 1953. A partir del 1956 va començar a treballar al Liceu Francès i a l’escola Talitha, on va començar a experimentar amb els seus nous mètodes, basats en els de Montessori.

A una entrevista que la professora de català Trinitat Gilbert li va fer a la cèlebre professora, en destaca el seu fort caràcter i la seva passió per les matemàtiques. Aparentment, l’entrevistadora no va saber fer el que li demanaven quan la Maria Antònia li va oferir jugar a un joc que ella mateixa va redissenyar, els reglets, i això va frustrar a la matemàtica. Però, després d’una estona de proves, la tècnica de la Trini va millorar, igual que ho va fer el temperament de la professora de matemàtiques. Quan les tensions inicials van desaparèixer, la Maria Antònia va començar a explicar-li coses sobre ella mateixa i el seu treball; “Les matemàtiques formen part de la vida” explicava, després de dir que porta contant a tota hora des de petita. La raó per la qual va crear jocs com Els Reglets va ser per mostrar-li a les criatures que encara no tenen la concepció de les idees abstractes molt desenvolupada els conceptes abstractes tan abundants al món matemàtic, i que normalment són una de les majors dificultats pels estudiants d’ESO i batxillerat.

Canals va ser invitada a la inauguració del laboratori de matemàtiques, que porta el seu nom, on la van rebre dos dels professors de matemàtiques del Baix a Mar, el Jordi Font i el Roger Grau. Tots dos la descriuen com una dona amb un caràcter fort, el qual la va ajudar a triomfar a la societat de mitjans del segle passat, on veure una dona estudiant a una universitat no era pas comú. La seva personalitat la va impulsar cap a l’èxit, i la seva ment brillant es manifestava en els seus costums especials, com el que ens explica el Roger, que diu que Canals exigia retirar els típics nombres de cartó o plàstic enganxats a les parets de les aules de parvulari, perquè deia que les criatures d’aquella edat encara no són capaces de relacionar el concepte d’un nombre amb el seu signe, i, per tant, imposar aquesta relació a la força només els confondria.

Finalment, es pot dir sense cap dubte que Maria Antònia Canals va arribar a ser una figura important per l’ensenyament de les matemàtiques avui dia gràcies, no solament a la seva intel·ligència, sinó a la seva persistència per aconseguir els seus objectius, sense importar les dificultats. I tot i que ella ja ens ha abandonat, el seu llegat encara es troba amb nosaltres, ajudant als alumnes de matemàtiques de molts instituts arreu de Catalunya.