Com va anar la Copa Cangur de Matemàtiques?

Escrit per Laura Pedreño i Miquel Forcada. Fotos: Laura Pedreño, Miquel Forcada i Júlia Salazar

L’institut Baixamar va acollir el 24 de gener passat, a la tarda, la Copa Cangur de Matemàtiques, en la qual van participar alumnes de 1r, 2n i 3r de l’ESO dels instituts del Garraf i Alt Penedès.

Us expliquem com va anar la mecànica del concurs. Per començar, els participants es van dividir en quinze grups, compostos entre cinc i vuit persones, que estaven situats en una part del gimnàs, perquè en l’altra hi havia el jurat, i darrere seu, el públic que donava suport als alumnes que hi competien.

La mecànica concreta del concurs va consistir a resoldre problemes, que coneixien quan obrien el sobre que el jurat repartia als grups. A dins hi trobaven fulls en blanc per resoldre’ls i també un collaret, que es col·locava el capità del grup.

Els grups estaven compostos per un màxim de set alumnes

El capità era el responsable d’apuntar el resultat final i de lliurar-ho al jurat. Només ell podia aixecar-se de la taula.

Els grups també disposaven d’un comodí, que, si el necessitaven, s’havia d’utilitzar abans del minut quinze. El comodí restava el doble de la puntuació de la pregunta en la qual s’havia fet servir. És a dir, si quan fallaven una pregunta normal, els restaven 10 punts, si tenien el comodí els en restaven 20.

La Copa Cangur va començar a les 17 i una hora després els alumnes ja havien de tenir resolts els problemes.

Per la seva banda, la tasca del jurat era mirar si les respostes eren correctes. També apuntava els encerts o els errors en una graella que es projectava en pantalles situades en dues parets del gimnàs, perquè tothom pogués tenir bona visibilatat de la informació.

Justament els projectors van ser els que indicaven que el temps del concurs s’acabava. Com que el concurs era de 60 minuts, quan faltaven cinc minuts perquè acabés el temps, els monitors van anunciar el compte enrere. Quan el comptador va arribar a 0, cap alumne podia entregar cap pregunta més, perquè ho havien de d’haver fet abans.

Els resultats

La primera posició va ser per a l’institut Sant Elies. La segona, per al Mallafrè. La tercera, per al Sant Bonaventura. I en la desena, un dels equips de l’institut, el 2, del Baix a mar.

Difusió als mitjans de comunicació

El Canal Blau Televisió es va fer ressò del concurs, i va publicar una notícia en què explicava com va anar: