Programa Visita-Centres: centres dels quals hem après.

En el marc del programa Visita-Centres promogut des dels Serveis Territorials del Departament d’Educació, a banda de rebre centres visitants que volien conèixer el nostre projecte educatiu, també hem pogut visitar diferents centres de la Catalunya Central i de tots n’hem pogut extreure elements que aportaran riquesa al nostre institut a partir del curs que ve.  Aquí us fem cinc cèntims de les nostre visites:

Institut de Gurb (Pep Llohis)

En el marc del projecte Visita Centres, vaig tenir l’oportunitat de visitar l’Institut de Gurb.

Abans de trobar l’institut haig de reconèixer que vaig haver de donar un parell de voltes. Resulta que està envoltat de cases aparentment benestants i no precisament petites, i clar, ja tenia l’adreça ja… però resulta que l’institut està ara per ara amb mòduls (sí, els coneguts barracons) i alguna de les cases d’allí és més gran que l’institut, així que em va passar desapercebut.

Bé, un cop trobat i després d’entrar al recinte del’institut em va cridar l’atenció veure com al pati tenien repartits varis cubells de recollida de matèria orgànica (no d’altres tipus). Vaig pensar que això seria una bona idea de cara al nostre institut, ja que així seria més fàcil per l’alumnat poder reciclar bé sense haver-se de moure tant.

Un cop dins, em va rebre amb molta amabilitat el Quico, el director de l’institut, el cap d’estudis i mica a mica van anar arribant docents de diferents centres de primària i secundària de Catalunya, un total de 6 centres i una dotzena de persones.

Ens van donar la benvinguda, explicar tant el funcionament de la trobada com el de l’institut i ens van explicar les coses bones i també les no tan bones de l’institut. De cada cosa cadascú en va treure el seu aprenentatge intentant pensar com serien les diferents idees i propostes aplicades a l’entorn escolar de cadascú. D’entre els molts aprenentatges que vaig aconseguir en detallaré dos:

El primer, fer d’un problema una oportunitat: a l’institut no tenen gimnàs i a uns 100 metres tenen una bona zona esportiva però no és de Gurb sinó de Vic i clar… ja se sap, en comptes de consensuar un bon ús compartit… doncs no hi va haver manera, així que es van haver de buscar la vida i la solució la van tenir en un equipament bastant allunyat del centre i això, evidentment era un problema. Com a solució? 2 hores seguides d’educació física i desplaçar-s’hi amb bicicleta. Les  bicicletes van ser donades en un primer  moment per familiars del centre i més tard el centre va ampliar-ne el parc amb els seus propis recursos. Va anar tan bé aquesta solució, que d’aquí en va sortir l’oportunitat d’un taller de tecnologia i reparació de bicicletes que el porta el mateix alumnat.

El segon, confiar i delegar en l’equip docent de l’institut. Va quedar-me molt i molt clar que l’institut va començar a funcionar molt millor quan l’equip directiu va decidir confiar i delegar tasques en diferents equips de professors. Per ells era vital  que els diferents equips tinguessin hores per reunir-se i també l’equip directiu poder-se reunir amb els caps d’aquest equips: d’àmbit, nivell, etc.  Per tant, posar hores de reunió i confiar plenament amb la resta de la comunitat educativa.

Per últim em va agradar molt l’honestedat en el dir que no ens penséssim que tot els hi funcionava perfectament, que també tenien problemes i sobretot, el fet d’ensenyar-nos un dia qualsevol, sense cap preparació especial per mostrar les millors coses, sinó el desenvolupament normal. Per cert, tot i estar en mòduls, la veritat és que la distribució dels seus mòduls facilitava molt el control i l’ordre (un passadís al mig i aules als voltants).

Va ser una gran experiència, un gran aprenentatge que cal que se segueixi fent en el futur. Entre tots farem una educació molt millor.

Gràcies Institut de Gurb!  (https://agora.xtec.cat/insgurb/)

Institut Manresa-Sis, de Manresa (Ariadna Segura)

El passat 13 de febrer, dins del projecte “Visita a Centres”, vaig anar de visita al centre Manresa Sis amb altres docents de la Catalunya Central. El Manresa Sis, és un centre de nova creació que treballa per projectes i aquest és el tercer any que funciona.

A l’arribar, em va rebre la Dolors (la directora) i li vaig preguntar si estaven fent obres, ja que havia vist uns alumnes arrossegant un carretó, movent totxos, etc. Es va posar a riure i em va dir que no, que estaven guanyant-se uns “xups”.

El “xup” (el nom ve del barri del Xup, on està ubicat el centre), és la moneda social que poden utilitzar per poder pagar part de les sortides, llogar els ordinadors, etc. Així, a canvi de realitzar diferents tasques (catalogar llibres de la biblioteca, ajudar a construir el pàrquing de bicis, netejar la cantina, entre altres), aconsegueixen xups.

En aquest centre, diferencien tres tipus d’aprenentatges: guiat, acció i experiencial. De cadascun d’ells, en realitzen 2h diàries. L’aprenentatge guiat (el més pautat) es fa a partir de reptes, càpsules formatives i caixes d’aprenentatge proposades per l’equip docent. Durant la fase d’acció (la que sempre prefereixen), l’alumnat dissenya els seus projectes a partir dels seus interessos i motivacions. Poden treballar de forma individual o cooperativa, però abans de posar-se a treballar, han de planificar-se mitjançant la carta de navegació. Per últim, tenen l’aprenentatge experiencial on es barreja l’alumnat de diferents cursos i combinen activitats molt variades: cos, anglès, sol@ en casa (com espavilar-se en temes domèstics), costura i teles, laboratori, sexembuts, …

Vam passar una jornada molt interessant veient com treballaven les i els alumnes, entenent les explicacions i formulant preguntes a l’equip directiu que ens va rebre i compartint una bona estona amb altres docents.

Si en voleu saber més informació, no dubteu a visitar la seva pàgina web: https://agora.xtec.cat/insmanresasis/

Institut La Plana de Vic, Vic (Xavi Patiño i Raquel Ramos)

El passat dimecres 4 de març vam tenir la possibilitat de visitar l’Institut La Plana de Vic, dins del projecte “Visita a Centres“, amb altres docents de la Catalunya Central. És un centre amb 10 anys de vida i tenen un projecte educatiu pensat en i per als i les alumnes que hi van. Tots els alumnes tenen un ordinador, treballen amb material propi, ofereixen diversitat d’optatives i promouen el treball col·laboratiu amb els projectes interdisciplinaris trimestrals a tots els cursos. A més, es dóna molta importància a l’acompanyament per part del tutor individual i es fan reunions periòdiques entre els delegats i d’ells amb Direcció per valorar el funcionament de les classes i del centre.

A l’arribar ens va rebre la directora, l’Anna Roca. Després d’una presentació del centre, dels seus projectes i organització per part de l’Equip Directiu, ens van permetre conèixer in situ algunes de les activitats que hi porten a terme: els projectes interdisciplinaris i els escrits en les llengües que conviuen al centre explicades pels propis alumnes de primer d’ESO, el pintat de la Gastroneta, el manteniment de l’hort, el treball a Gastronomia…

Com a experiència ho valorem molt positivament, ja que coneixem altres maneres de treballar, altres idees, noves oportunitats per oferir als nostres alumnes, com aprofitar una vella caravana i convertir-la en una cantina, excel.lent projecte que ens portem com a idea a desenvolupar.

Moltes gràcies per l’acollida rebuda i les explicacions fetes!
Institut Badia i Margarit

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>