L’Institut participa en una recerca de definició de la realitat pandèmica

L’alumnat de secundària de l’institut, de 1r fins a 4t d’ESO, participa en el projecte LEXMED finançat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

La pandèmia causada per la COVID-19 ha generat tot un seguit de paraules especialitzades que han traspassat del món científic a la societat i que els ciutadans hem anat interioritzant com a mots d’ús freqüent.

Aquesta allau de termes ha creat sovint imaginaris científicament inexactes amb conseqüències negatives sobre la salut i l’estat emocional, especialment entre la població socialment més vulnerable formada pel col·lectiu infantil i juvenil.

Justament, l’estudi semàntic i pragmàtic del coneixement que dels termes relacionats amb l’epidèmia tenen els menors compresos entre 6 i 16 anys és l’objectiu del projecte LEXMED, dirigit per la dra. Rosa Estopà de la Universitat Pompeu Fabra, en què participen diferents centres d’educació primària i secundària catalans.

L’estudi pretén analitzar l’impacte de la realitat viscuda pels adolescents, així com la influència rebuda d’agents d’informació externs, com ara els mitjans de comunicació.

Les dades s’obtenen a partir de la definició espontània que fa l’alumnat d’un seguit de termes relacionats amb la pandèmia: coronavirus, virus, Covid-19, UCI, test d’antígens, PCR, gel hidrològic, pneumònia, mascareta, grup bombolla, pandèmia, epidèmia, contagi, vacuna, antivacunes, confinament, cas positiu, quarantena, brot epidèmic, respirador artificial, aïllament i distància social.

Les definicions poden complementar-se també amb dibuixos, especialment en el cas de l’alumnat de primària. Els resultats obtinguts està previst que es difonguin a través d’un llibre col·lectiu, en què col·labora la professora de l’Institut S’Agulla Núria Velàzquez, i de diverses infografies terminològiques que es publicaran en paper i en format digital.

Paola Carvalho - 4t D

Imatge extreta del blog de la Paola C., de 4t D.