CAIXES D’APRENENTATGE GLOBALITZAT

Aprendre amb caixes implica treballar de manera activa, autònoma, reflexiva, constructiva, cooperativa, emocionant, contextualitzada, globalitzada i coherent. Cada caixa té tres parts ben definides: la fase inicial, en la que activem els coneixements previs i es fa una planificació del treball a fer, la fase de desenvolupament de la caixa, el treball, l’autoregulació i la cooperació, i la fase de tancament, és el moment de fer les conclusions (producte final), l’avaluació i coavaluació. Infants i joves poden escollir d’entre 24 caixes d’aprenentatge segons els seus interessos i necessitats. 

Us presentem algunes de les caixes amb que treballem a la comunitat de grans.

SOM OLÍMPICS?

El conflicte cognitiu d’aquesta caixa presenta imatges amb diferents esportistes, olímpics i paralímpics, que fa reflexionar els infants sobre qui pot guanyar i qui no una medalla d’or a unes olimpiades.

Per iniciar la caixa, amb l’ajuda de codis QR, els i les alumnes han de resoldre diferents reptes sobre els jocs paralímpics (quin és i quin significat té el seu símbol, quina és la història dels jocs paralímpics, quins canvis s’han anat produint amb el temps, a quins països s’han celebrat…). Un cop feta la presentació dels jocs paralímpics, els infants han de fer una reflexió sobre la desfilada inaugural i buscar 12 països que hi participin que no en coneguin les banderes per pintar-les. Per tal de conèixer tots els esports paralímpics, se’ls presenta també joc en llengua anglesa on han de relacionar el nom dels diferents esports la imatge que el representa.

Per tal d’anar una mica més enllà, es pretén que l’alumnat pugui conèixer millor les històries de reconeguts esportistes paralímpics, buscant dades sobre els diferents esports i discapacitats que tenen i cercant quines eines utilitzen per poder competir.

Amb la intenció de desenvolupar la seva creativitat, se’ls demana també que portin a terme una innovació tecnològica que permeti a alguna persona amb discapacitat poder competir en algún esport paralímpic. A més, es plantegen també diferents reptes matemàtics en el recompte de medalles per països o càlculs de temps en diferents proves.

Per últim, per aquells grups de treball que disposin de temps suficient, es treballa la reflexió i opinió personal demanant els infants que elaborin un article d’opinió, amb les seves parts corresponents, sobre la importància del fair play en l’esport.

Amb tot això, la caixa recull activitats tant individuals com col·lectives que permeten els infants treballar de manera globalitzada continguts de l’àmbit matemàtic, l’àmbit lingüístic, l’àmbit sociocultural, el treball en valors i la competència digital.

 

EUROVISIÓ

Aquesta caixa presenta com a conflicte cognitiu les dues úniques cançons en les que Espanya ha guanyat el festival d’Eurovisió. A partir de la recerca d’aquestes cançons i de la reflexió sobre els aspectes que tenen en comú, els infants començaran a treballar.

En primer lloc, fan una recerca a la xarxa sobre el festival per tal de conèixer en profunditat les seves característiques, història, països participants… Un cop recollida tota la informació i sabent que es tracta d’un festival musical, aprofiten una cançó de Miki Nuñez per fer un anàlisi de la mètrica, tipus de rimes i recursos poètics que hi apareixen.

A partir d’aquest punt, els infants es preparen per organitzar el seu propi festival d’Eurovisió en una gira per diferents països. Aquest festival haurà d’estar presentat en un tríptic explicatiu, per tant, requerirà una recerca exhaustiva dels diferents països pels quals passarà. Primer veuran quins són tots els països de la Unió Europea mitjançant un dominó en el que hauran de relacionar els diferents països i les seves banderes amb la capital de cadascun. Aprofitant els 4 països d’Europa seleccionats que formaran el festival, els infants s’informaran sobre què és la Unió Europea, quins països la formen, quines beneficis té formar-hi part… Encara en relació als països seleccionats, tindran l’oportunitat de conèixer els accidents geogràfics més importants de cadascun d’ells, fet que ens servirà per buscar diferents tipus d’accidents geogràfics i ens ajudarà també a conèixer el territori europeu. 

Per últim, abans de confeccionar el tríptic amb tota la informació, els i les alumnes coneixeran els diferents climes i vegetació de cada païs, per tal d’informar els assistents sobre les temperatures que es trobaran i la roba que serà necessària per posar a la maleta.

D’aquesta manera posaran punt i final a una caixa on treballaran de manera globalitzada continguts de l’àmbit lingüístic, l’àmbit sociocultural, el treball en valors i la competència digital. 

 

ATENCIÓ! PERILL DE RADIACIÓ!

“Què passaria si es trenqués un tub amb residus radioactius?” és el conflicte cognitiu que es planteja en aquesta caixa. A partir d’aquesta pregunta, els infants indagaran sobre què és la radioactivitat, qui la va estudiar, quina és la importància dels científics i, sobretot, científiques…

Per començar, se’ls presenta un text desordena que explica de manera resumida la vida de Marie Curie. A partir de la seva lectura i ordre dels diferents fragments, començaran coneixent una de les dones científiques més important. Un cop ja la coneguin una mica, faran una recerca més àmplia sobre la seva vida que els permetrà també ubicar-la en un espai de temps molt important de la història.

A continuació buscaran informació sobre la radioactivitat, saban quines aplicacions té aquesta a la medicina i quina relació pot tenir amb les bombes nuclears, fet que ens servirà per introduir la Primera Guerra Mundial. Mitjançant un joc de mots encreuats i diferents imatges i notícies, veuran com va ser la Primera Guerra Mundial, com es podien sentir els soldats que hi participaven i com Marie Curie va poder ajudar a França.

Amb tot això, els infants reflexionaran ja profundament sobre el paper de la dona i la importància de les dones científiques. Reflexionaran sobre la repercussió que tenen, coneixeran el dia internacional de la dona i la nena a la ciència i mitjançant un joc amb pistes coneixeran una sèrie de prestigioses dones científiques.

Per últim, si encara disposen de temps suficient, com a activitat extra, els infants inventaran una notícia, amb totes les seves parts, sobre Marie Curie per donar-li la repercussió que mereix com a dona lluitadora i valenta de la seva època. A més, tindran l’oportunitat també de buscar informació sobre la seva mort i la relació que podria tenir aquesta amb la radioactivitat.

Així, es posarà punt i final a una caixa on també treballaran de manera globalitzada diferents continguts sobre l’àmbit lingüístic, l’àmbit sociocultural, l’àmbit stem i la competència digital.

L’ART DE LA GEOMETRIA

Un triangle i un cercle junts poden fer art? Amb aquesta pregunta pretenem activar els coneixements previs i motivar l’alumnat en la realització de la caixa.

Amb aquesta caixa es pretén que l’alumnat conegui els polígons: noms, costats, classificació… A partir de les obres artístiques de tres pintors reconeguts com són: Auguste Herbin, Paul Klee i Vassili Kandinski.

L’alumnat comença amb el muntatge d’un trencaclosques de tres quadres dels autors anomenats, els han de relacionar amb la seva imatge i el nom del quadre. A continuació, treballem la biografia dels tres artistes buscant dades que se’ls demanen en una fitxa així es relaciona amb la part lingüística i digital. Tot seguit, en un mapamundi mut, han de localitzar els països del seu naixement, treballant així una mica de geografia.

Seguidament, se’ls proporcionen uns vídeos on s’introdueix a l’alumnat en el món de la geometria. En unes imatges dels quadres treballats en la primera proposta han de marcar aquells que consideren que són polígons.

Un cop acabades aquestes tasques, comença la part de treball artístic on l’alumnat ha de fer una obra d’art, inspirant-se amb els pintors treballats, on han d’aparèixer els polígons que se’ls indica en les instruccions. Tot seguit, han de dur a terme la part més creativa dibuixant, distribuint, triant colors, enganxant polígons… Per fer la seva obra d’art. Per acabar han de posar nom al seu quadre.

 

VACANCES SOMIADES

L’objectiu principal de la caixa és que l’alumnat conegui els diferents tipus de paisatges i formes de relleu que hi ha a Catalunya. Per aconseguir aquest objectiu s’hauran de convertir en una agència de viatges i organitzar un viatge que compleixi uns certs requisits.

Alguns dels requisits són: ha de durar set dies, poden gastar 70 euros per dia i persona, han de visitar una ciutat o poble de costa, interior i muntanya. A més també han de explicar una mica d’història de cada poble o ciutat, visitar una forma de relleu i anomenar un plat típic de la zona. 

Per introduir els conceptes de formes de relleu i els diferents tipus de paisatges se’ls proporcionen diferents vídeos i activitats manipulatives de relacionar imatges amb definicions.

Finalment amb la informació recollida han de realitzar un tríptic propagandístic amb l’aplicació Canva.

En aquesta caixa es treballa geografia, matemàtiques, tecnologia i llengua.

CONOCIENDO A JULES VERNE

A partir de l’escriptor Jules Verne l’alumnat s’endinsarà en la investigació del planeta on vivim, la Terra. Aprendran tot allò relacionat amb la Terra, on es troba, de què està formada…

La caixa comença treballant la biografia de Jules Verne, els infants hauran de buscar en el llibre la informació necessària per completar la fitxa proporcionada. Tot seguit, per fer-los coneixedors del llibre Viaje al centro de la Tierra hauran de llegir les pàgines indicades per trobar la resposta a unes preguntes proposades.

Un cop introduïts al centre de la Terra, comença el treball més creatiu. Hauran de fer un lapbook que ha d’incloure uns conceptes que se’ls demanen com són: els moviments de la Terra, els planetes del Sistema Solar, les fases de la Lluna… entre d’altres. També poden si ho desitgen, afegir aquella informació que els resulti curiosa o els agradi.