Matemàtiques

L’enfocament que donem a les Matemàtiques dóna molta importància al context: una situació real o realista convenientment escollida ajuda a situar el tema i a desenvolupar-lo, ja que ha plantejat una sèrie de qüestions a resoldre. Un treball en aquesta línia afavoreix que l’aprenentatge sigui significatiu i funcional.

El disseny didàctic dins de cada curs, i dins de cada tema del curs, vol situar a cada alumne com a protagonista del seu aprenentatge. El professor actua com un guia, ajuda – mitjançant les activitats proposades – a bastir la construcció del coneixement de l’alumne, incentivant que sigui el propi alumne el que pugui redescobrir allò que s’ha previst.

En aquest sentit, és molt important que es creï un clima de treball en grup, perquè dóna fluïdesa a aquesta (re)descoberta guiada que proposem, desenvolupant aspectes com l’aprenentatge entre iguals, l’autonomia i la responsabilitat.

Més enllà d’una reproducció dels aprenentatges, busquem que els alumnes els comprenguin, i per això donem molta importància a la comunicació de les idees matemàtiques que van sorgint en el decurs de tota la seqüència, en l’argumentació dels raonaments, en la justificació dels diferents passos del procés seguit.

El desenvolupament de la matèria comença en elements concrets i propers a l’alumne, i es desenvolupa cap a conceptes més abstractes. Això és vàlid tant per a la seqüència dels temes individuals, com pels desenvolupaments que es fan en els diferents cursos. El pas a l’abstracte o formalització és un pas molt delicat: no s’ha de tenir pressa, una formalització abans d’hora és estèril i, a vegades, contraproduent. Cal anar preparant el terreny i donar el pas quan s’hagi assolit certa maduresa, no abans.

En cada curs es proposa un projecte, que és un treball de modelització matemàtica. Als primers cursos es desenvolupa a partir de l’entorn més proper de l’alumne, i als cursos finals s’associa als temes d’estadística. El projecte és un treball en petit grup, en el que cada grup ha d’anar a cercar les dades que li fan falta, ha d’aplicar les eines matemàtiques adients que li permeten respondre a la pregunta plantejada inicialment, i culmina amb l’elaboració d’una memòria del treball i una presentació pública del mateix.