Reduir, reciclar, reutilitzar: També a Tossa.

Els alumnes, volen un canvi.

200 kg de plàstic s’aboquen al mar cada segon.

El plàstic pot trigar fins a 500 anys a degradar-se.

Un 8% de la producció mundial de petroli s’utilitza per a la producció de plàstic.

Aquestes realitats han motivat els alumnes i la professora de Ciències del món contemporani de l’Institut de Tossa de Mar a dedicar el tercer trimestre a la investigació, conscienciació i realització de projectes i/o inicatives relacionades amb la gestió irresponsable de plàstics per tal de que cada cop apareixin menys titulars com els esmentats a l’inici de l’article.

El treball del trimestre s’ha desenvolupat en dues parts: recerca i proposta d’una iniciativa. En la primera fase els alumnes es van dividir en grups per realitzar presentacions sobre el plàstic, en tots els nivells, des de la creació, passant per l’evolució històrica, parlant dels avantatges i inconvenients, solucions per tal de millorar o canviar la situació actual dels plàstics.

En la segona fase els alumnes van dur a terme diferents iniciatives, que tenen uns objectius clars i comuns, com la conscienciació i provocar canvis en la manera d’actuar i de pensar:

• La primera consistia en la conscienciació. “El plàstic té molts avantatges però també molts inconvenients…” considerava aquest grup, que va realitzar un vídeo explicatiu on també mostrava tot el plàstic que utilitzaven els membres del grup al llarg de la setmana. També ens donàven consells per com reduir l’ús de plàstics en diferents àmbits, com per exemple substituir les ampolles d’aigua de plàstic petites per gerres filtradores d’aigua de l’aixeta.

• La següent proposta vol fer un canvi radical a l’institut pel que fa a la gestió de residus, un canvi motivat per la necessitat d’incorporar una gestió sostenible i responsable de la separació de residus en el centre. La base principal del projecte és la col·locacioó de contenidors de paper a cada aula, a més també es col·locaran nous contenidors al pati del centre, on en zones estratègiques s’hi posaran bateries de contenidors d’envasos, paper i orgànica. A més el projecte també contempla la creació d’un equip, format per alumnes i professors, encarregat de l’anàlisi i la valoració de tot el procés de separació de residus.

IImatges de l’estat del contenidors del centre

• L’última iniciativa també girava al voltant de la conscienciació. Aquest grup va realitzar una enquesta dirigida als alumnes de l’ESO sobre els seus coneixements i la seva opinió respecte a l’excès de plàstic. Es va elaborar un pòster amb diferents gràfiques que mostraven els resultats analitzats i altres dades impactants sobre el problemna que tenim amb el plàstic a nivell mundial. “La nostra intenció és conscienciar, i creiem que si dalguna manera els implicavem, publicant les seves respostes, això els faria veure que el problema dels residus de plàstic que generem i potser no dipositem on hauriem de fer-ho no els és una cosa aliena, sinó que ells en son responsables en certa manera”.

El municipi de Tossa ha duplicat en només dos messos les xifres de reciclatge a la població, que ara es troben al voltant del 40%. Aquest augment es deu a la implementació d’un nou pla de gestió. Un nou pla amb un seguit de mesures com la conscienciació per a joves i adults, amb un seguit d’activitats com tallers i la substitució dels antics contenidors per la implementació d’uns nous a més zones del municipi.

Els alumnes de 1r de Batxillerat podríem dir que han seguit l’exemple i han implementat al centre un nou pla de gestió, també amb tallers i projectes, activitats de conscienciació, vídeos i la col·locació de nous contenidors dins del centre.

LLuitem tots plegats per a veure més titulars com aquest:

Tossa duplica el reciclatge en dos mesos”.

I menys com aquest:

El plàstic es desfà es converteix en microplàstic i acaba al teu plat”.

Maria Castelló, Carles Couso; Yousra Karabila i Claudia Moriano

1r de Batxillerat