A la recerca del nombre π (pi)

Diversos. Tossa de Mar, novembre de 2023

Els alumnes de 2n d’ESO van sortir al pati de l’institut, l’última setmana d’octubre, amb la professora de Matemàtiques, Maria Casabó, per descobrir què és i què significa el nombre π. 

Es van crear grups de tres per fer la pràctica i anotar les mesures que s’anaven prenent.  

L’activitat va consistir en dibuixar a la sorra del pati una circumferència amb dos pals i un cordill. Es van prendre mesures del cordill, que equivaldria al radi, i de la circumferència, que seria la longitud. 

Cada grup va repetir aquesta pràctica dues vegades, amb diferent mida del cordill, per tenir dos valors de referència en comptes d’un de sol. L’alumnat va anotar les mesures i va fer els càlculs que es demanaven a la fitxa de treball. 

A la sessió següent, es van posar en comú tots els resultats. Dels divuit grups que es van formar, nou de cada classe (2n A i 2n B), un va agafar les mides tan bé que el nombre π li va sortir clavat en les dues pràctiques.  

Els alumnes de segon van confirmar que el nombre π és el resultat de dividir la longitud de la circumferència entre el seu diàmetre. Dit d’una manera més planera: π representa les vegades que un diàmetre cap dins la seva circumferència; és a dir, 3,14 vegades. 

A partir d’aquesta relació i repassant les operacions inverses, es va deduir la fórmula de la longitud de la circumferència, en funció del diàmetre i en funció del radi. Ara tocarà aplicar-ho en la resolució de problemes. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>