ELS FORMATGETS DEL TRIVIAL. El treball de síntesi de tercer d’ESO

Per Gemma Bernabéu, Yuankai Wang, Gloria Marrruedo, Claudia Moriano, Luca Mussi i Aaron Nadal

Arribats a aquestes alçades de curs, i com cada any, els alumnes de l’institut ens dediquem al treball de síntesi. La filosofia d’aquest tipus de treball proposa una manera diferent d’entendre el procés d’aprenentatge dins l’aula, de manera que l’organització és a través de grups d’unes cinc o sis persones del mateix curs amb l’objectiu d’arribar al final d’un projecte concret. Els mateixos alumnes de cada grup de treball seran els qui s’organitzaran, es gestionaran, es responsabilitzaran i s’exigiran les tasques que hauran d’anar fent i l’ordre en què caldrà anar avançant.

Hi ha cursos que fan una part del crèdit de síntesi a fora de Tossa, però com cada any, els alumnes de tercer ens quedem a la població amb l’objectiu d’elaborar i construir completament un trivial. Durant una setmana, per tant, les aules es transformen i en la dinàmica de treball es barregen, dins el mateix projecte, totes les àrees i matèries de coneixement.

Els grups, que prèviament els tutors de tercer havien organitzat, s’havien creat tot barrejant alumnat dels dos tercers. Per treballar de manera més tranquil·la, amb més espai i menys calor, ens van situar en tres aules, de manera que es van repartir tres grups per aula: els grups 1, 2 i 3 a l’aula 10; els grups 4, 5 i 6 a l’aula 11, i els grups 7, 8 i 9 a la 12.

Inici del procés de treball

El primer dia ens van explicar com és un trivial, tots els objectes que componen aquest joc, i ens van donar el material mínim que hauríem de fer servir per construir-lo. Vam pujar a les aules on hauríem de treballar durant la setmana del crèdit i vam començar… Som-hi, doncs!

Per fer el trivial es treballaven les diferents matèries que hem fet al llarg del curs: anglès, mates, cultura clàssica, llengües, música, visual i plàstica, socials, educació física, ciències i «coses» de Tossa. Cada àrea corresponia a un color: Tossa (rosa), llengües (lila), arts o expressions i educació física (groc), ciències (verd), anglès (taronja) i socials (blau).

DOSSIER i TARGETES: Entre el material que se’ns va repartir, hi havia un dossier sense enquadernar (perquè l’hauríem d’enquadernar un cop acabada la feina) amb noranta preguntes de sis categories diferents i marcades amb diferents colors.

Aquestes preguntes servirien per elaborar les targetes del joc, per tant, els alumnes havien d’escriure tant les preguntes com les respostes, marcant amb colors la categoria a la qual corresponien.

TAULELL: Dins la capsa de material també hi havia quatre planxes de fusta en les quals havíem de dibuixar el que seria el taulell del joc original. Fer-ne el dibuix era prou senzill, però el disseny de la distribució dels colors en les caselles havia de ser molt precís i calia fer-lo amb molt cura perquè era fàcil cometre errors si ens distrèiem. Ens va semblar una tasca força complicada perquè els colors havien d’estar col·locats d’una manera determinada per poder jugar bé.

Cada grup havia d’escollir un tema per decorar els espais buits, les peces i els formatgets. L’espai, la població de Tossa, el mar, els formatges, les diferents matèries…, són exemples de temàtiques que es van escollir.

CAPSA: El procés d’elaboració de la capsa va ser més obert. Cada grup havia de portar una capsa de casa, podia ser de cartró o de fusta, i ens hauria de servir de recipient on guardar el joc. La capsa també estava decorada en sintonia amb el tema que havia escollit el grup.

DOSSIER: Dins del dossier hi havia d’haver la portada, les preguntes i respostes i les fotografies de la gimcana que vam haver de fer un dia de la setmana. Un cop completat el dossier, calia enquadernar-ho a consergeria.

La gimcana fotogràfica

Un dia de la setmana, el dimecres, el vàrem dedicar a fer una gimcana fotogràfica per tot el poble. Va durar mig matí, a partir de les onze.

La gimcana consistia a arribar fins a una sèrie d’edificis i monuments emblemàtics que ens havien donat escrits en un paper. A més a més també ens donaven un plànol de Tossa per tal de poder-nos ubicar i per anar-hi marcant les fites completades. D’aquesta manera calia seguir l’itinerari assenyalat i a cada lloc d’aturada els components del grup ens havíem de fer una foto. Seria el testimoni visible amb què donaríem garantia que havíem arribat fins al lloc assenyalat… I que hi arribàvem tots! Finalment calia imprimir-les i enganxar-les al dossier indicant l’hora i el nom del lloc.

La partida sota la mirada del jurat

L’últim dia el vam dedicar a acabar els últims detalls que quedaven del projecte (petits detalls, enquadernar dossier…), i sobretot calia que tinguéssim clares les instruccions de joc.

Després del pati el jurat (un parell de professors per aula) van anar passant i anotant la valoració del projecte final (els objectes del joc) i les partides que en vam fer.

Us deixem una petita mostra d’imatges del treball d’aquesta setmana. Si en voleu més, en aquest enllaç hi trobareu les imatges de tot el procés.