Sortida de 2n d’ESO a l’Ajuntament

COM PODEM COMPTAR LA POBLACIÓ? L’AJUNTAMENT ENS HO EXPLICA.

Als i les alumnes de segon d’ESO se’ls va plantejar, a la classe de socials, una situació hipotètica: des de l’ajuntament de Sant Hilari (o qualsevol altre ciutat o vila) els hi encarregaven el disseny d’un mecanisme que servís per a poder comptar la població i així saber de forma fiable el nombre d’habitants. Quin sistema utilitzarien tenint en compte que caldria comptabilitzar els naixements, les defuncions i la gent que arriba i/o marxa dels pobles i ciutats?

A partir d’aquest “encàrrec” i per equips, els i les alumnes es van posar a treballar en les seves propostes no sense constatar que la tasca, aparentment simple, els hi plantejava diversos interrogants que havien d’anar resolent.

El resultat final han estat vuit propostes que, un cop impreses i enquadernades i avaluades pel propi grup, hem anat a presentar a l’ajuntament de Sant Hilari.

Allà la tècnica responsable del padró municipal i l’alcalde ens han acollit i han escoltat algunes de les propostes amb molt interès i al mateix temps ens han explicat quins mecanismes, a hores d’ara, s’utilitzen per a saber els habitants que té Sant Hilari o qualsevol altre vila o ciutat.

Ens han parlat del procés d’empadronament i de la permanent coordinació amb l’ INE (cens), el registre civil i també amb serveis socials, els i les tècniques de migració i els ajuntaments d’altres viles i ciutats. Hem pogut resoldre tots els dubtes. Tanmateix ens han ensenyat un padró de 1965, un cens electoral del 2004, registres de matrimonis i defuncions de principis del segle XX. Per acabar els i les alumnes han tingut la possibilitat, inesperada però molt ben rebuda, de consultar el full de registre del seu propi naixement.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *