Una jornada cultural i lúdica porta estudiants de diferents etapes de l’Institut a les ciutats franceses de Béziers i Narbonne

Alumnat de quart d’ESO, Batxillerat i cicles formatius de l’Institut, vinculats a les assignatures de Clàssiques i Francès, ha realitzat una jornada cultural i lúdica a les ciutats franceses de Béziers i Narbonne.

D’aquesta manera, el centre ha recuperat la tradicional sortida a França ininterrompuda per la pandèmia de la COVID-19.

El programa ha portat els i les alumnes a una visita a peu a les 9 encluses de Fontseránes a Béziers, excepcional obra d’enginyeria de Pierre Paul Riquet, i que permet superar un desnivell de 21,5 metres, en el Canal de Midi; i una navegació de tres hores, que ha inclòs el pas per aquestes. Alumnes i professors han dinat a bord.

Les rescloses de Fontséranes estan situades als afores i, en aquest punt, els estudiants han tingut una panoràmica de la ciutat. Abans de la navegació, han dut a terme un passeig, d’un quilòmetre aproximadament, vorejant el canal.

El canal de Midi comunica el mar Mediterrani amb l’oceà Atlàntic i permetia escurçar la ruta del transport de mercaderies, evitant alhora haver de creuar l’estret de Gibraltar, conegut per la presència de pirates.

El projecte d’aquesta unió es remunta al temps dels romans. Carlemany, Francesc I o Enric IV també havien somniat amb la realització.

Toulouse i Bordeaux estaven connectades de forma natural pel riu Garona i l’any 1681 es va unir amb Séte després de 14 anys de treballs.

Posteriorment, el grup s’ha desplaçat a Narbonne, on han visitat el «centre-ville». Entre d’altres, inici de la «via Domitia», «hôtel de ville», «cathédrale et cloître», la «poudrière»

També han fet una visita a l’«Horreum» romà on s’ha explicat els orígens del ciment «opus caementicium»; la pavimentació del terra en forma d’espiga «opus spicatum»; i s’ha aprés la diferència entre «opus anarquicus», «opus quadratum» i «pseudo-quadratum», el sistema de teulades de la «domus» romana, rematades amb uns aplics de funció merament decorativa.

Aquesta sortida ha estat possible gràcies a la subvenció del Pla de Millores d’Oportunitats Educatives (PMOE) de l’Institut Santa Eugènia.