Velázquez i Toulouse Lautrec

L’alumnat de batxillerat ha pogut gaudir de dues experiències pictòriques ben difentents a través de dues exposicions que aquests dies ens ofereix el CaixaForum: d’una banda, Velázquez i el Segle d’or; de l’altra, Toulouse Lautrec i l’esperit de Montmartre.

Velázquez i el Segle d’or

Per comprendre l’evolució pictòrica de Velázquez és imprescindible analitzar la seva obra més enllà de la història de la pintura espanyola i situar-se en un context artístic internacional molt més ampli.

La mostra ens acosta a aquest món de Velázquez a través de set obres del mestre sevillà i cinquanta obres més de grans artistes relacionades amb ell mateix. Obres d’artistes internacionals contemporanis al pintor espanyol ordenades seguint un criteri expositiu temàtic que permet entendre millor l’originalitat de Velázquez com a narrador. Alhora, la mostra possibilita que a cada secció es barregin artistes de procedències diverses (Tiziano, Rubens, Giordano, Ribera, Brueghel el Vell, Van Dyck, de Lorena, Zurbarán o Murillo), de manera que es trenca, efectivament, la barrera de les escoles nacionals.

L’obra de Diego de Velázquez (1599-1660) s’inscriu en un ampli context a causa del caràcter global de la monarquia espanyola, que regnava a la península Ibèrica però també a Flandes, a territoris d’Itàlia i en algunes zones d’Amèrica i Àsia, com a les Filipines. Aquest cosmopolitisme es reflectia en les col·leccions del rei, molt riques en pintures d’artistes d’aquests territoris. És dins d’aquest marc internacional on s’entén millor l’art de Velázquez.

Imatge relacionada Resultat d'imatges de velazquezmarte

Toulouse Lautrec i l’esperit de Montmartre

Montmartre no és tan sols l’escenari de moltes obres del polifacètic Toulouse-Lautrec, sinó el motor social i cultural que en va definir l’estil modern i el caràcter bohemi.

Els carrers, els cabarets i els cafès del barri de Montmartre van ser l’escenari d’una explosió creativa, marcada per la bohèmia i l’avantguarda de la mà de joves artistes i intel·lectuals que van desafiar l’ordre establert. Henri de Toulouse-Lautrec (1864 – 1901) i altres artistes com Vincent van Gogh, Jean-Louis Forain, T. A. Steinlen, Pierre Bonnard o Édouard Vuillard van contribuir a aquesta florida d’un moviment trencador al marge de la burgesia.

L’exposició, que consta de més de 350 obres amb préstecs internacionals de col·leccions públiques i privades, representa un viatge pel París bohemi d’entre segles. Una mostra pluridisciplinària per comprendre el paper fonamental que l’esperit de Montmartre va tenir en el desenvolupament de l’art modern, i la manera en què Toulouse-Lautrec i els seus contemporanis van influenciar en l’evolució de la producció artística efímera: cartells, il·lustracions, impressions i dissenys, que van expandir a nous públics l’esperit bohemi i les creacions artístiques.

Resultat d'imatges de toulouse lautrec Resultat d'imatges de toulouse lautrec