Mòbil del Sistema Solar. Túnel del temps

L’alumnat de 1r d’ESO està treballant els planetes del Sistema Solar dins del Projecte de 1r d’ESO de l’àmbit social i visual i plàstica: El túnel del temps.

A la matèria de Ciències socials l’alumnat de 1r d’ESO està coneixent el Sistema Solar i els planetes. Per aprofundir en aquests continguts cada equip de treball del projecte “El túnel del temps” ha de realitzar un primer producte: la construcció d’un mòbil del sistema solar.

Com ja sabeu, la Terra és un astre que pertany al sistema solar juntament amb altres planetes i satèl·lits. Tots ells estan en constant moviment de rotació i translació i orbiten al voltant del Sol. La primera tasca ha consistit en imitar aquests moviments a partir de la construcció d’un mòbil.

Un mòbil és un tipus d’escultura que penja i està composta per parts que es mouen, d’aquí ve el nom. El moviment pot ser natural (la força d’aire), manual o mecànic, i per  fer-lo s’han d’aplicar coneixements i tècniques pròpies de la matèria de visual i plàstica.

A més del mòbil, els alumnes han conegut i aplicat tècniques d’artistes diferents: Jackson Pollock i Alexander Calder.

Alexander Calder va ser un escultor, pintor i dibuixant especialment conegut per ser el creador dels stabile-mobile o mòbils estables, un tipus d’escultures cinètiques que es mouen gràcies a l’acció dels corrents d’aire. Els stabile-mobile són construccions fetes de ferro, filferro i plaques de metall, pintades amb esmalts de color vermell, negre o bé colors primaris.

Jackson Pollock fou un artista estatunidenc referent en el moviment de l’expressionisme abstracte i la pintura d’acció. Començà a usar la tècnica del dripping  o degoteig cap al 1947 i creà un estil propi definit per l’espontaneïtat i per l’acte de pintar viscut com una experiència vital.