Les etapes de la història

Per tal de poder classificar els esdeveniments històrics i ordenar-los en el temps, els historiadors occidentals van acordar dividir la història en unes edats o períodes. L’alumnat del projecte Origen de 1r d’ESO ha treballat les etapes de la història a través de dues SITUACIONS D’APRENENTATGE:

JOC DE CARTES DE LES ETAPES DE LA HISTÒRIA

Aquest projecte va néixer fa  tres cursos. Cada any, l’alumnat hi afegeix nous coneixements i juga per tal de contrastar els que ja ha adquirit. El joc està format per un taulell i una baralla de 55 cartes. Cada carta té dues cares; en una cara hi ha el nom d’un descobriment o esdeveniment significatiu i una il·lustració pintada pels propis alumnes, mentre que a l’altra cara s’hi afegeix més informació: l’època històrica a la qual pertany l’esdeveniment il·lustrat i una breu descripció.

El funcionament és molt senzill. El primer jugador ha de posar una de les seves cartes sobre el taulell segons l’època que creu que pertany l’esdeveniment o descobriment. Després de col·locar-la, es gira la carta i es comprova si la posició és correcta:

• Si ho és, la carta es queda al lloc i el jugador/a l’ha de llegir en veu alta.
  • Si no ho és, es descarta la carta i el jugador n’ha de prendre una de la pila. Passa el torn al següent jugador.

El primer jugador que es quedi sense cartes i sigui l’únic que ho faci en una ronda de joc haurà guanyat. Si dos o més jugadors s’han quedat sense cartes en una mateixa ronda, caldrà agafar-ne una de la pila i intentar col·locar-la.

DIORAMA D’ALGUNES ETAPES DE LA HISTÒRIA

Aquest projecte permet a l’alumnat explorar les diferents etapes de la prehistòria i la història, i aprofundir en els esdeveniments, cultura i tecnologia clau de cada període fent servir tècniques, materials i suports plàstics, i també processos i fases de la creació artística.

El repte és dissenyar i crear un diorama en el qual es representi un element significatiu de les diferents etapes de la història i la prehistòria. L’alumnat ha de decidir quins elements hi vol incloure, investigar-los, dibuixar-los de manera creativa i justificar decisions que es prenen.