Barcelona romana

El dimarts 20 de desembre, l’alumnat de 4t d’ESO i batxillerat va conèixer la Barcelona romana i es va apropar als seus orígens i a la forma de vida. A més, van gaudir d’una passejada per la coneguda Rambla…

Bàrcino, amb el nom oficial complet de Colònia Iulia Augusta Paterna Fauentia Barcino, va ser fundada per l’emperador August cap a l’any 14 aC. La ciutat es va alçar damunt d’un petit turó de 15 metres sobre el nivell del mar, anomenat durant l’Edat Mitjana mont Tàber. Es trobava enmig de la plana situada entre el Llobregat i el Besòs, i entre la serra de Collserola i el mar.

Vam conèixer diverses restes arqueològiques de la ciutat romana.

• El fòrum de Bàrcino, que abraçava un ampli espai situat aproximadament entre els carrers de la Llibreteria, de la Pietat, de Sant Domènec del Call i de la Freneria, incloent l’actual palau de la Generalitat. Allà s”hi alçava un gran temple, construït a l’últim quart del s. I aC., de planta rectangular i del qual se’n conserven quatre columnes i part del podium de l’angle est (carrer Paradís).
  • Dos aqüeductes que subministraven aigua a la ciutat i confluïen a la muralla, al costat de la porta de l’actual plaça Nova, on s’han conservat restes que n’han permès una reconstrucció d’una arcada.
  • Com era habitual en les ciutats romanes, les vies properes que hi accedien estaven flanquejades per àrees d’enterrament. Encara és possible veure-ho a la necròpolis de la plaça de la Vila de Madrid, que conserva 85 elements funeraris, sobretot dels segles II al III. Contenen els tipus més freqüents de sepultura romana de categoria humil.
  • De totes les restes romanes conservades a Barcelona, sens dubte les més impressionants són les muralles. La muralla fundacional va ser àmpliament reforçada al segle IV d.C., un moment d’esplendor econòmic per a la ciutat, però d’inestabilitat política i militar per a l’Imperi.

A més a més de la Barcelona romana, l’alumnat va tenir temps lliure per gaudir d’una passejada per les rambles de Barcelona, el barri gòtic, el port Vell, la plaça Catalunya… I dinar en algú dels restaurants de menjar ràpid que es troben per tot arreu.