La dona de la setmana. CODI

DONA DE LA SETMANA (curs 19-20)

Del 2 al 8 de desembre

Julia Lorraine Hill

Julia Lorraine Hill més coneguda com a Julia “Butterfly” Hill és una activista ambiental nord-americana. És coneguda per haver viscut en una sequoia de 1500 anys i 55 m d’altura, a Califòrnia. Va estar vivint dalt de l’arbre durant 738 dies, des de desembre de 1997 fins a desembre de 1999. Hi va viure en aquest arbre, anomenat afectuosament “Lluna”, per impedir que la Pacific Lumber Company el derroqués. És l’autora del llibre El Llegat de Lluna, on explica la seva experiència, i coautora d’ One Makes the Difference.

Wangari Maathai

La vida de Wangari Maathai va ser molt diferent a la d’altres nenes africanes de la seva generació. Aquesta diferència la va ajudar a seguir un camí que va acabar per ser la primera dona africana en rebre el Premi Nobel de la Pau el 2004. Nascuda al districte de Nyeri, una colònia britànica en aquell moment. Fundà el Moviment Cinturó Verd el 1977, amb un sistema de plantació de llavors, plantades per dones, a qui va donar feina i va poder millorar la vida de moltes famílies africanes. Va entrar també a la política, fou parlamentària a Kènia i va formar part del Consell d’Honor del World Future Council.

Del 25 de novembre a l’1 de desembre

Malala Yousafzai

És una estudiant, activista i bloguera pakistanesa. Actualment, resideix al Regne Unit. Va ser la noia més jove en rebre el Premi Nobel de la Pau al 2014 per lluitar i defensar a favor de l’educació de les dones. A més, va crear la Fundació Malala i a dia d’avui, encara és defensora dels drets civils de les dones a tot el món. Des de ben petita, Malala ha estat envoltada pel món de l’educació. Durant molts anys, el seu pare, gran defensor del món de l’educació, va dirigir una escola pública a la seva ciutat. És coneguda pel seu activisme a favor dels drets dels civils, especialment dels drets de les dones a la vall del riu Swat, on el règim talibà va prohibir l’assistència a l’escola de les nenes.

Del 18 al 24 de novembre

Tamara Rojo

Les seves primeres passes les va donar a l’Escola de Víctor Ullate (1983-1991), formant part d’una generació de ballarins que avui triomfen per escenaris de tot el món. Va ampliar els seus estudis amb mestres com Karemia Moreno, Marika Besobrasova i  Anatoli Levis, entre d’altres, i es va graduar amb Matrícula d’Honor en el Reial Conservatori Professional de Dansa ‘Mariemma’ de Madrid. És Màster en Arts Escèniques per la Universitat Rei Juan Carlos i Doctora amb ‘cum laude’ a l’Institut Superior de Dansa Alícia Alonso de la Universitat Rei Juan Carlos.

De l’11 al 17 de novembre

Margarita Salas

Les seves aportacions a la ciència han estat colossals. Sent una becària postdoctoral a Nova York va publicar amb Severo Ochoa treballs seminals per entendre com funcionava la vida a nivell molecular. De tornada, va publicar algun dels seus primers treballs a la prestigiosa revista Nature. I és que Margarida va portar al nostre país la manera de fer recerca que tenien els millors laboratoris dels EUA, on l’important era la feina feta i els mèrits i on les formalitats i jerarquies tenien poc valor. Amb això va contribuir a elevar la ciència espanyola a un nivell internacional.

Del 4 al 10 de novembre

Amparo Tomé

La seva activitat investigadora a la Universitat Autònoma de Barcelona s’ha centrat en temes de Gènere i Educació a nivell nacional i internacional (1992-2000). També ha estat directora de la publicació Cuadernos para la Coeducación de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB (1992-2002), i del Projecte d’Educació en Valors a l’institut d’Educació de l‘Ajuntament de Barcelona (2000-2003).

Marina Subirats

Professora de Sociologia a la UB i UAB. Paral·lelament desenvolupa la seva tasca com a  investigadora en la Fundació Jaume Bofill i l’Institut de Ciències de l’Educació. Ha rebut nombrosos premis, ha escrit més d’un centenar d’articles, diversos llibres i és una dona referent en l’àmbit de la coeducació,  tant per la seva aportació teòrica, com per l’aportació de les seves investigacions en els diferents nivells educatius.

Del 28 d’octubre al 3 de novembre

Jessica Meir i Christina Koch

Les astronautes nord-americans Jessica Meir i Christina Koch van fer història aquest divendres amb el primer passeig espacial íntegrament femení per reemplaçar un control de càrrega de bateries solars a l’Estació Espacial Internacional (EEI); tota una fita en la història de la NASA i del món.

Del 21 al 27 d’octubre

Brigitte Cosgay

La Marató femenina. Impacte del nou rècord mundial per primera vegada en 16 anys. Brigitte Cosgay de Kenya va marcar 2 hores 14 minuts 4 segons a la Marató de Chicago als Estats Units. Va ser un moment sorprenent per actualitzar els registres fins ara durant més d’un minut.

De l’14 al 20 d’octubre

Simone Biles

Gimnasta artística estatunidenca i l’actual campiona olímpica en la competició general individual. L’agost de 2019 feu història en ser la primera dona en realitzar un doble-triple. L’octubre de 2019 va superar el rècord de medalles de Vitali Sxerbo, i va esdevenir així la gimnasta més llorejada de tots els temps.

Del 7 al 12 d’octubre

Lita Cabellut

Artista d’origen gitano criada a Barcelona i resident als Països Baixos. És una artista multidisciplinària que treballa diverses tècniques, com ara la pintura a l’oli, dibuix en paper, escultura, fotografia, poesia, poesia visual i vídeo.