Treball de recerca de batxillerat

El treball de recerca és un conjunt d’activitats estructurades i orientades a la investigació que realitza tot l’alumnat de batxillerat amb l’orientació i seguiment del professorat, per tal de consolidar la competència en recerca. Es pot emmarcar dins un àmbit disciplinari, o pot ser interdisciplinari o transversal. La dedicació horària de l’alumnat és de 70 hores aproximadament i, de forma habitual, es realitza entre el segon trimestre del primer curs i el primer trimestre del segon curs del batxillerat. El treball de recerca conclou amb un informe o dossier (treball escrit) i una exposició oral de defensa davant d’un tribunal format per professors i oberta al públic.

Sóc un alumne de batxillerat i me’n vull informar?

Llibre d’estil per a l’informe o dossier del TR (Per accedir al llibre d’estil cal entrar a la sessió @institutreguissol.cat)

Els trets bàsics del treball de recerca són:

• És una recerca adequada al nivell d’estudis que està cursant l’alumnat.
  • Pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari.
  • Està tutorat per un professor de l’institut.
  • Té una durada orientativa d’unes 70 hores i representa el 10% de la qualificació final del batxillerat.
  • Es presenta per escrit i oralment.
  • S’avalua tenint en compte l’actuació de cada alumne durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral.
  • La normativa interna sobre nomenament de tutors i adjudicació a departaments, calendari, criteris d’avaluació, presentació dels resultats de la recerca, etc., s’exposen a les sessions de tutoria de batxillerat i es fan públics al tauler d’anuncis de l’institut o a l’espai corresponent del web.

Molt en general, el treball de recerca se sol desenvolupar a partir de les etapes o fases següents:

1. elecció del tema i la qüestió a investigar
  2. plantejament d’hipòtesis o objectius inicials
  3. planificació de la recerca
  4. cerca d’informació
  5. processament d’informació
  6. síntesi de resultats de la investigació i elaboració de conclusions
  7. revisió de la feina feta
  8. presentació de l’informe (redacció del treball i exposició oral)

Crèdits de la imatge: CEP Confederation of European Probation