El cicle de les roques…… amb xocolata!

El cicle de les roques permet comprendre el seu origen així com la funció dels diferents processos geològics que intervenen en la seva transformació.

Les roques que formen el planeta tenen un origen inicial magmàtic, ja que quan el planeta es va formar fa milions d’anys, les temperatures eren molt elevades i les substàncies es trobaven en un estat fos o semifós, com un magma. En refredar-se aquest magma va donar lloc a les roques magmàtiques, roques que s’han anat transformant al llarg del temps, tot i que els materials que les formen són els mateixos.

Els processos impulsats per la calor interna de la terra són els responsables de la formació de les roques magmàtiques i metamòrfiques, mentre que els impulsats per l’energia procedent del sol i de la gravetat produeixen els sediments  a partir del qual es formen les roques sedimentàries.

Amb la finalitat de millorar la comprensió del cicle de les roques, els alumnes de 1r d’ESO han realitzat una experiència en el laboratori on s’ha simulat la formació dels diferents tipus de roques amb xocolata. Aplicant  intensitats creixents de calor i de pressió a la xocolata, han pogut observar les característiques visuals d’aquestes roques i relacionar-les amb el procés geològic que han patit.

Tot i que alguns fragments de roques “han anat desapareixent” a mesura que avançava la pràctica, la simulació ha permès als alumnes interpretar de manera senzilla (i dolça) el cicle de les roques.

L’activitat la podeu trobar a:

º