IV Jornada de Filosofia de la Catalunya Central

mussol

Aquest dijous, 19 de maig, Sant Vicenç de Castellet, ha acollit la IV Jornada de Filosofia a Secundària de la Catalunya Central. La trobada ha aplegat 425 estudiants, de primer de batxillerat, d’11 instituts de les comarques del Bages, Berguedà i Osona. L’acte ha estat coordinat per l’Institut Castellet amb el suport de l’Ajuntament; així com el Centre de Recursos del Bages. Ha comptat amb la presència de la Regidora d’Ensenyament, Cultura i Joventut, senyora Sílvia Vila; així com el Delegat Territorial d’Educació a la Catalunya Central, senyor Toni Massegú. La de Sant Vicençs és la quarta edició d’una trobada que va començar a Manresa i que fa un any va tenir lloc a Sant Fruitós de Bages. L’objectiu principal és que els alumnes puguin reforçar els aprenentatges adquirits al llarg del curs en l’assignatura de filosofia, una matèria que han treballat per primera vegada. Al mateix temps es busca, que puguin compartir coneixements a través de tallers i grups de treball.

La trobada neix d’el Grup de Professors de Filosofia, interessats en què els estudiants facin un pas més enllà de les classes ordinàries, posant en valor que la filosofia no és només una matèria escolar sinó també un mode de viure. Per aquest motiu, els tallers que s’han programat, intenten trencar el format ordinari de l’aula, donant-li un caire més obert i lúdic.

Per poder dur a terme una activitat d’aquesta envergadura, l’Institut Castellet ha comptat amb el suport logístic del consistori, així com la implicació del professorat de filosofia de cada centre participant. Les activitats programades han comptat amb els espais de l’institut Castellet, L’Auditoirti i Biblioteca Municipal, El Parc de la Mare i el Pavelló Municipal Pista de Hoquei. La idea dels organitzadors és que la filosofia traspuï pels diferents racons del poble i surti de les aules.

El tema principal de la jornada era la dicotomia tòpics-aparença-realitat. La jornada s’ha iniciat a les 9h amb el teatre: “Fota-li H”, monologat per l’actor Xevi Font. Seguidament s’han organitzat 12 tallers en diferents formats: il·lusionisme, visionats de documentals, cine fòrums, revisió de textos, anàlisi de temes d’estètica o cosmologia, dilemes ètics, jocs de lògica, teatrelització i vídeo, aforismes al carrer, pensament creatiu, examen d’excel·lència, etc En cada un dels dos torns de tallers hi ha participat una vintena d’estudiants. S’ha clos la Jornada amb l’espectacle: música filosòfica; a càrrec del taller musical, compost amb alumnat intercentres.

GTF (Grup de trebal professorat filosofía Cat. Central)

alumnat_PF
Alumnat de l’Ins Pere Fontdevila

xevi_font
Actuació Xevi Font

xapa
Xapa de la Jornada

aforismes
Taller: Aforismes al carrer

aforismes2

Taller: Aforismes al carrer

musics
Músics de la Jornada

Us enllacem un vídeo i un altre vídeo exemples de tallers realitzats.