Dani Raya obre la Setmana de la Memòria Històrica a Gironella

L’historiador i investigador Daniel Raya Crespi ha obert la Setmana de la Memòria Històrica a Gironella, a l’institut, amb la xerrada Els exiliats de la Segona República als camps de concentració i extermini nazis. A banda d’explicar el que va passar a moltes de les persones que van haver d’exiliar-se després de la guerra civil, també va incidir en els fets bèl·lics que van sacsejar Europa durant el s. XX, especialment la 2a Guerra Mundial, i que progressivament van portar a l’holocaust o shoah jueva. La seva xerrada ens ha portat a reflexionar sobre què és la memòria; sobre com la memòria es conforma, es reinterpreta; sobre les víctimes, les que tenim presents i les que no tant... També hem parlat del mal que pot fer el silenci, l’oblit. De la importància que la memòria no es manipuli i de les dificultats que presenta preservar-la ja que les interpretacions del passat sempre es fan des del present i des de diferents òptiques (temporals, locals…). Per acabar també ha incidit en la importància de la conservació de la memòria des de diferents disciplines: la música, el cinema, la literatura… Els alumnes l’han escoltat amb gran interès i atenció.