Història

L’Institut Montserrat Miró i Vilà compta amb una llarga trajectòria educativa com a centre públic, amb més de 50 anys d’història.

Neix a Montcada i Reixac com a institut públic l’any 1970.

El BOE del 24 de juliol de 1970, nº 176 conté el decreto 2190/1970 de 9 de juliol on s’anuncia la creació d’un Instituto Nacional de Enseñanza Media en Montcada-Rexach (Barcelona). El posterior BOE del 24 d’agost de 1970, nº 202, pàg. 13810, anuncia una llista de 60 Institutos Nacionales de Enseñanza Media que han de començar la seva activitat administrativa el proper 1 de setembre del 1970, i les activitats acadèmiques l’1 d’octubre. En aquesta llista ja s’esmenta en el nº 39 el de Montcada-Rexach (Barcelona), mixto. La resta de l’Ordre del BOE, signada pel sr. Villar Palasí, Director general de Enseñanza Media y Profesional, detalla alguns extrems de la presa de posició dels directors i catedràtics i professors respectius.

L’institut s’ubica al carrer Carrerada, al barri de Montcada Nova. Sorgeix amb la intenció de donar resposta a la necessitat de consolidar un centre públic al municipi, ja que fins aleshores l’oferta acadèmica conjunta de Batxillerat i COU no existia. L’únic referent de secundària era la Salle Montcada, una escola religiosa on s’estudiava fins a 6è de Batxillerat Superior. Si l’alumnat volia seguir estudis superiors s’havia de desplaçar a Barcelona, continuant amb la línia d’escola religiosa, o a l’ institut de Cerdanyola, fins que no es va inaugurar el nostre centre.

Inicià doncs la seva formació acadèmica amb els estudis de Batxillerat Elemental i l’antic INBAD (seu de proves especials i d’estudis a distància) el curs 1970-71. Es matriculaven alumnes lliures i alumnes de centres externs, com per exemple de Ripollet.

Una vegada consolidats els primers anys, l’institut va començar a ser el referent de la zona. Alumnes de La Llagosta, Mollet, Santa Perpètua, Caldes de Montbui, Polinyà, Torre Baró, etc., formen part dels més de 4000 expedients acadèmics que té el centre. S’han impartit classes corresponents a les formacions acadèmiques dels successius sistemes educatius: des del Batxillerat Elemental, el Batxillerat Superior, el COU, el Batxillerat Unificat Polivalent (BUP) i, finalment, amb els actuals sistemes LOGSE i LOE, l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) i el Batxillerat. Fins al curs 2008-09 va oferir també classes de Batxillerat en règim de nocturn.

Fins al juliol de 1991 el centre no va tenir un nom propi específic. Rebia com a denominació genèrica el d’Institut de Batxillerat que s’entenia pel context com el propi del municipi i apareixia a vegades com a “Institut de Montcada i Reixac”. Aleshores l’Administració va exigir una denominació pròpia, atès que ja hi havia dos instituts públics més al municipi. Després de consultades diverses propostes de la comunitat educativa durant el curs 1990-91 i valorades totes les opcions, finalment es va considerar que el centre mantingués el seu nom vinculat al de la població. Així, el 3 de juliol de 1991, al DOGC núm. 1462, es resol denominar-lo “Institut Montcada i Reixac”.

La mort sobtada, l’any 1999, de la professora Montserrat Miró i Vilà, una companya nascuda i arrelada al municipi de Montcada i Reixac, va promoure l’homenatge a la persona però també a la tasca de professor d’institut amb la iniciativa de posar-li el seu nom precisament a l’institut. Durant el curs 2000/2001 el centre es passa a denominar “Institut d’Ensenyament Secundari Montserrat Miró i Vilà”, que és el que actualment manté.

Dels espais del centre destaquem la nostra biblioteca que rep el nom de Biblioteca Elvira Montes des de l’any 2006, en honor d’una professora carismàtica i emblemàtica per al centre que va dedicar la seva vida a l’ensenyament de la química i durant els últims seus anys va dirigir desinteressadament la biblioteca.

El nostre centre sempre ha treballat amb el compromís d’impartir un ensenyament de qualitat i mantenir un bon clima de convivència que el propiciï. Comptem, a més, amb un equip de professionals estable i qualificat, en formació contínua, la qual cosa reverteix en una llarga tradició de bons resultats acadèmics.

Actualment els aproximadament 500 alumnes que hi estudien formen part de l’Ensenyament Secundari Obligatori i el Batxillerat (en les modalitats de Ciències i Tecnologia, i Humanitats i Ciències Socials). La plantilla del centre està formada per 50 professors/es aproximadament i 4 membres del Personal d’Administració i Serveis, comptant amb un elevat índex d’estabilitat per part de tots dos sectors.

Són molts els joves, adults, professors, mares i pares, personal de consergeria i d’administració, de manteniment i neteja que han passejat pels nostres passadissos, aules i espais més emblemàtics. En relació als alumnes, objectiu final de la feina, a hores d’ara ja comptem en el nostre haver amb un nombre considerable de bons professionals en camps molt diversos com la investigació científica, les arts escèniques i musicals, el món de l’empresa en general o la política, i que són el major orgull dels professors de la casa.