Projecte d’innovació educativa: Vivint l’Arqueologia

Campanya 2024

‘Vivint l’arqueologia’, el plaer d’aprendre des de l’experiència
Aquesta assignatura optativa de l’INS M. Miró ha rebut el reconeixement de la Generalitat pel seu vessant innovador

Faci sol, fred, pluja o calor, alumnes de Batxillerat de l’INS Montserrat Miró pugen un cop a la setmana al jaciment ibèric Les Maleses, a la Serralada de Marina, per fer-hi treball de camp, guiats per Gemma Hidalgo, responsable de ‘Vivint l’arqueologia’, una assignatura vivencial que ha rebut el reconeixement del departament d’Educació de la Generalitat pel seu vessant innovador.

L’activitat té el seu origen en el descobriment d’aquestes restes arqueològiques l’any 1981 per part de la professora del centre Mercedes Duran i alguns dels seus alumnes. El que va néixer com un projecte d’investigació –que també seria l’embrió del Museu Municipal–, es va convertir en una assignatura optativa que obria una nova àrea de coneixement i la vinculava a un enclavament històric del municipi. A partir del 2009, va incorporar noves activitats d’experimentació destinades a incrementar la implicació de l’alumnat més enllà de l’aula.

Alumnes de segon de Batxillerat, durant el treball de camp al jaciment el passat mes de febrer

Context i recreació

Un dels principals atractius de l’assignatura és que els alumnes poden estudiar conceptes bàsics del mètode arqueològic i dur-los a la pràctica al mateix jaciment, de 2.300 anys d’antiguitat. L’altre punt fort és la possibilitat de participar en la classe en tallers didàctics per contextualitzar els objectes trobats al jaciment i apropar-se als costums i formes de vida dels ibers. Per exemple, recentment, l’alumnat va poder participar en dues activitats per aprofundir en la manufactura de la llana i les fibres vegetals que feien servir els ibers per fabricar la seva roba.

Recreació teatral dels alumnes al parc de la Llacuna per a estudiants de secundària del l’IE Mas Rampinyo

El repte més gran per als joves, però també el més estimulant, és preparar una representació teatral, en la qual han de fer un guió i interpretar diferents personatges, des d’un sacerdot que fa rituals per demanar bones collites, fins a una filadora o un ferrer. Aquests fragments d’història teatralitzada són representats en escoles i instituts de la resta del municipi, així com en festes locals, completant el cicle d’aprenentatge vivencial i contribuint a la divulgació del passat iber del municipi. “Està comprovat que aquesta forma d’aprendre afavoreix que els coneixements adquirits pels estudiants perdurin en el temps”, destaca Hidalgo, qui també posa en valor la interacció amb altres centres educatius i entitats. El 2019, es va incorporar al projecte l’alumnat de primer d’ESO, que descobreix el món iber de la mà dels alumnes de primer de Batxillerat mitjançant tallers i petites teatralitzacions.

El repte més gran per a l’alumnat, però també el més estimulant, és preparar una representació teatral, en la qual han d’interpretar diferents personatges el poblat iber

Bona resposta

‘Vivint l’arqueologia’ la poden escollir els estudiants de primer de Batxillerat de qualsevol modalitat, no només de la branca Humanística-Social, sinó també de la Científica, ja que es treballen moltes altres competències. “L’activitat té tan bona resposta que no podem assumir tota la demanda”, reconeix Hidalgo, qui assegura que molts alumnes s’apunten a l’assignatura perquè els seus pares o mares també la van fer quan eren alumnes del centre. “Amb el pas dels anys, hem aconseguit crear una gran família i contribuir al sentiment de pertinença al poble”, afegeix Hidalgo.

Les alumnes Leire Puntas i Leire Perianes es mostren entusiasmades amb l’aprenentatge en un context més distès i, especialment, amb la possibilitat de transmetre els coneixements a altres estudiants. El projecte ja disposa d’un important fons de vestua­ri i objectes d’època, que els alumnes van creant any rere any. La fase actoral és potser la més difícil d’afrontar per part dels joves, que han de perdre la por escènica per interpretar els seus textos davant del públic.

Alguns dels estudiants defineixen el seu itinerari acadèmic i professional arran de l’experiència de participar en el projecte insígnia del centre

Arantxa López i Matías Fernández reconeixen que passen una mica de nervis abans de sortir a escena, però que el resultat paga la pena. De fet, un número significatiu de l’alumnat segueix vinculat al món de l’arqueologia quan acaba el període acadèmic gràcies a l’associació Amics del Museu, responsable des de l’any 2000 dels treballs arqueològics al jaciment. I, fins i tot, alguns dels estudiants defineixen el seu itinerari acadèmic arran la participació en aquesta assignatura, que s’ha convertit en el projecte insígnia de l’INS Montserrat Miró.

Campanya 2023

 

Parcs dDiputació de Barcelonae Catalunya

Xarxa de Parcs Naturals

 

Vivint l’arqueologia, més que una assignatura, un Projecte Globalitzador.

L’alumnat de 1r de batxillerat pot triar una matèria optativa que porta per nom “vivint l’arqueologia”, una matèria específica de centre, vinculada al projecte d’investigació arqueològic al jaciment iber de Montcada del Museu del mateix municipi i amb les activitats d’investigació, protecció i difusió històrica que l’Associació Amics del Museu de Montcada lidera.

El projecte d’investigació i difusió patrimonial compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, el Parc de Serralada de Marina i amb l’Ajuntament de Montcada.

Aquesta assignatura integrada en el currículum de 1r de batxillerat existeix des de fa quaranta anys a l’institut i s’ha anat adaptant als diferents decrets d’ordenació curricular que al llarg dels anys han anat definint els estudis postobligatoris.

L’Assignatura forma part d’un Projecte de Centre, en el que formen part docents i alumnes de tots els nivells educatius gràcies a la transferència que fa l’alumnat de batxillerat, del seu treball, a tota la comunitat educativa.

La programació de l’assignatura optativa gira al voltant de tres eixos fonamentals: El mètode arqueològic, el patrimoni històric local i la didàctica i difusió patrimonial. Les sessions a l’aula es combinen amb estades cada quinze dies al jaciment iber de Les Maleses, espai arqueològic que va donar origen al projecte “Vivint l’arqueologia” i que compta amb 2300 anys d’antiguitat.

L’aprenentatge al Jaciment es realitza els divendres a la tarda, de 15.00h fins que es fa fosc. Per arribar al jaciment comptem amb el suport de l’Ajuntament qui ens facilita un vehicle.

Estar en un entorn arqueològic permet a l’alumnat,  desenvolupar un aprenentatge totalment contextualitzat dins la disciplina històrica però amb constants interaccions amb altres àmbits de coneixement. 

El jaciment es troba al Cim de Les Maleses, al Parc de Serralada de Marina aportant un component extra a l’alumnat que desenvolupa un sentiment de protecció  vers el patrimoni arqueològic i el medi natural.

L’elevat grau d’implicació de l’alumnat en la matèria, la presa de decisions, la incidència positiva en les relacions del grup classe  així com la motivació, determinen l’èxit del projecte al llarg de quaranta anys.

El projecte “Vivint l’arqueologia”, té altres àmbits d’aprenentatge, a part del context al jaciment arqueològic.

L’alumnat  descobreix el patrimoni històric local (de qualsevol període), dissenyant activitats de difusió patrimonial entre diferents col·lectius educatius: alumnat del mateix institut d’altres nivells, alumnat d’altres centres educatius del municipi o bé població general de Montcada.

En aquestes activitats, l’alumnat és l’encarregat de tot el procés d’organització d’una activitat, des de la detecció d’una necessitat fins a l’execució de tot el que s’ha planificat. Sempre els alumnes són els protagonistes de les activitats, fet que comporta desenvolupar un seguit d’aprenentatges, habilitats personals i treball en equip per tal que el resultat positiu.

Totes les activitats organitzades de cara a la població general, es fan amb la col·laboració de l’Associació d’Amics del Museu de Montcada, formada en gran part per exalumnes de l’institut que en el seu moment van cursar la mateixa assignatura.

 

 

 

 

 

 

PRESENTACIÓ DEL PROJECTE:

 

 

 

Amb el pas dels anys, donem un cop d’ull enrere i veiem que hem dut a terme moltes activitats i creat molt material d’attrezzo que permeten als alumnes viure la història, entendre-la i aprendre de forma intensa, vivencial i competencial. Hem realitzat túnels del temps al museu, recreacions teatralitzades al jaciment amb més de 250 visitants. Disposem d’un important fons de vestuari i objectes d’època dels ibers, que els alumnes han anat fent any rere any i que s’utilitzen a les recreacions, teatralitzacions, tallers, etc.

Durant el mes de juny, l’alumnat de l’assignatura interessat, pot entrar a formar part de l’equip d’excavació, a la campanya d’estiu al jaciment, que subvenciona la Diputació de Barcelona. Els treballs arqueològics es duen a terme a la tarda i, per tant, l’assistència és compatible amb les classes durant la jornada lectiva.

                

Història del projecte i l’assignatura

Aquest projecte va néixer l’any 1981, quan un grup d’alumnes de l’institut va apropar a una professora d’història dalt de la Serralada de Marina, la Mercedes Durán Penedo. Plegats van ” descobrir” el jaciment i emocionats van poder organitzar, amb el suport de la Universitat de Barcelona, una primera campanya d’excavació. A partir d’aquí naixia un projecte pedagògic, arqueològic i patrimonial que encara avui dia encara és viu.

El resultat de tot plegat, de la dedicació de centenars d’alumnes de l’institut i la voluntat política del municipi, va  néixer el Museu de Montcada, l’assignatura optativa “ vivint l’arqueologia” i el projecte d’investigació al jaciment. Les maleses avui dia està excavat quasi al 100% i compta amb una gran família entre alumnes, exalumnes, entitats locals i col·laboradors que amb un vincle comú segueixen units per aquest gran projecte.

 

 

 

 

 

 

L’Associació d’Amics del Museu Municipal

L’Associació d’Amics del Museu Municipal es va constituir l’any 1996, a partir de la iniciativa de les persones fundadores i impulsores del Museu de Montcada l’any 1982. Està integrada per exalumnes i docents de l’Institut Montserrat Miró, pioners i impulsors del projecte museogràfic. Des del seu naixement, ha anat creixent i sumant col·laboracions per part de moltes persones sempre amb un objectiu comú, protegir, estudiar i divulgar el patrimoni i la història local.

Avui dia l’Associació lidera el projecte d’investigació al Poblat de Les Maleses en coordinació amb el projecte pedagògic “Vivint l’arqueologia” de l’Institut Montserrat Miró i el suport del Parc de la Serralada de Marina (Diputació de Barcelona). Des de l’any 2000 es realitzen campanyes arqueològiques cada estiu, per continuar avançant en el coneixement del poblament iber, els primers montcadencs documentats fa 2300 anys.

L’Associació promociona la investigació històrica i s’organitzen activitats de divulgació i dinamització per tal d’apropar el Museu Municipal i el patrimoni local des d’una perspectiva didàctica a tota la població. Túnels de temps, recreacions històriques, tallers d’arqueologia experimental, entre altres activitats permeten als participants descobrir la història local, viure -la, entendre-la i sentir-la propera.

També es treballa per avançar en el coneixement de nous capítols de la història de Montcada, i aportar llum a espais oblidats o desapareguts, com és el cas del castell medieval de la família Moncada, conegut a l’època com l’invencible, que s’aixecava dalt del turó i que tothom hauria de poder conèixer.

L’Associació d’Amics del Museu de Montcada, està oberta a totes les persones sensibles i entusiastes a la història i el patrimoni local.

Recentment, s’ha commemorat els quaranta anys de vida del Museu Municipal, amb una exposició per mostrar el recorregut fet pel museu durant aquests anys. En els seus orígens, quan l’Ajuntament de Montcada va cedir un petit local per tal que estudiants de l’institut de batxillerat –avui Montserrat Miró– poguessin mostrar les troballes que feien en les excavacions iniciades al poblat ibèric Les Maleses l’any 1981. Al capdavant de la iniciativa hi havia una professora d’Història, Mercedes Duran, en l’actualitat directora honorífica del Museu, que va comptar amb el suport de la direcció del centre educatiu i d’una altra docent, Elisabeth Huntingford.

Al llarg de quatre dècades, el petit museu es va convertir en un gran projecte didàctic i d’investigació, evolucionant fins a la seva consolidació com a equipament cultural del municipi, gràcies a la implicació de la comunitat educativa, la ciutadania, les entitats locals, administracions i la voluntat política.

Tot seguim podeu veure vídeos d’alguna de les activitats.


 Documental que ens va fer TV de Terrassa pel programa Vallès Educa.
 
 En context Covid, no vam poder fer la recreació al jaciment, amb visitants i per això vam fer un curtmetratge. Aquesta és la versió en llengua castellana, ja que es va enviar a la universitat UNAM de Mèxic, amb la que es fan col·laboracions.
 Activitat del Museu Municipal de Montcada i Reixac pel dia Internacional dels Museus. Amb els alumnes vam dissenyar i executar una activitat familiar enfocada a públic infantil. L’èxit de participació va ser total.

Imatges del Reviu Maleses V Edició (Festa Major MiR 2022)

Transferència del projecte.

Presentació del Projecte al XESC (Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya.

http://escolesxesc.cat/wp-content/uploads/2022/07/Vivint_l_arqueologia.pdf

SORTIM EN PREMSA

Reportatge editat per Montcada Comunicació l’any 2014

https://www.youtube.com/watch?v=-K7PCsSHZkE

Altres Notícies

Una història de quaranta anys que va arrencar amb una docent i un grup d’estudiants

Els Amics del Museu proposen un joc de pistes per celebrar el 40è aniversari

Les Maleses podria ser la residència de les elits del poder

Les Maleses continua aportant informació valuosa sobre la vida quotidiana dels ibers

Amics del Museu difonen la història del Turó i el Castell dels Montcada

La 20a campanya arqueològica confirma l’existència d’un complex defensiu al poblat

El complex defensiu de Les Maleses, únic entre els poblats ibèrics de l’entorn

Localitzat el punt d’entrada al poblat iber per on s’accedia al carrer principal

En marxa la 20a campanya arqueològica que dirigeix el Museu

El Museu presenta els resultats de la campanya arqueològica 2018

La 19a campanya arqueològica treu a la llum un complex defensiu

El Museu Municipal descobreix al públic les seves interioritats

Les excavacions a Les Maleses arriben a la seva majoria d’edat

La 17a campanya arqueològica a Les Maleses aporta noves dades sobre la fase preurbana del poblat

Les Maleses disposava d’un sistema de recollida de les aigües pluvials

Localitzat un gran dipòsit d’aigües pluvials a Les Maleses

El Museu Municipal presenta els resultats de la campanya arqueològica 2016

Un total de 25 voluntaris participen a la campanya d’excavacions 2015

Localitzada al jaciment Les Maleses una llar de foc ritual

Es fan públiques les primeres imatges aèries del jaciment fetes des d’un dron

La troballa d’un ídol del Neol·lític obre noves incògnites sobre el jaciment

Els pobladors del jaciment ibèric sabien quan començaven les estacions de l’any

Noves dades revelen que existia una activitat ritual al poblat

El Museu presenta els resultats de la darrera campanya arqueològica

El consistori adquireix el jaciment Les Maleses per 30.640 euros

El projecte del jaciment té una bona acollida al cicle de xerrades Tribuna d’Arqueologia

Les Maleses ja disposa de plafons amb audioguies en català, castellà i anglès

L’equinocci de primavera, des de Les Maleses

Els treballs arqueològics treuen a la llum un sistema de recollida d’aigües pluvials

Les Maleses disposava d’un centre de producció metal·lúrgica únic a Catalunya

El Museu presenta els resultats de la campanya arqueològica 2012

La troballa d’una casa cremada dóna peu a noves hipòtesis sobre l’abandonament del poblat

El Museu homenatja els voluntaris que han participat a les campanyes arqueològiques