|
Aquestes activitats tenen com a objectiu potenciar en els estudiants de secundària l’interès per la Química.
La sessió ha començat amb una xerrada informativa i la visita a una exposició que mostra la importància de la química en la vida quotidiana.
Més tard els alumnes han anat a l’aula d’informàtica de la Facultat de Ciències, on han fet simulacions teòriques per conèixer l’aigua.
Han treballat amb el programa ChemBio3D que permet construir i visualitzar tot tipus de molècules i predir la seva estructura molecular real basant-se en models clàssics i també en els principis de la mecànica quàntica. Així han pogut optimitzar la geometria de la molècula d’aigua, han pogut veure l’estructura de 5 molècules d’aigua per comprovar com la formació d’enllaços d’hidrogen determina l’estructura del conjunt, modelitzar l’estructura d’una nanogota d’aigua (50 molècules) i estudiar la solvatació dels ions sodi i clor en una dissolució aquosa.
La última part de la sessió ha consistit en fer diferents pràctiques experimentals als laboratoris docents del Departament de Química, en grups de dos alumnes. Han fet diferents pràctiques com: esbrinar per cromatografia de gasos si una mostra conté substàncies dopants, determinar empremtes digitals per dos mètodes diferents (amb iode i amb superadhesiu), determinació de sang per quimioluminiscència amb luminol, identificació de metalls (Ni, Cu, Fe) en aigües de consum, han fabricat polímers entrecreuats de poliacrilamida, gels polimèrics, reaccions redox oscil·lants…
També han vist demostracions d’algunes experiències amb metalls amb memòria de forma, experiències amb nitrogen líquid…
Podeu veure les fotografies a la Mediateca 2013.