“El Alcalde de Zalamea”, el gran drama del Siglo de Oro sobre l’abús del poder

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

El dijous 3 de març hem inaugurat el Club de Teatre d’enguany. Una activitat, organitzada per les Àrees de Llengua i Literatura catalana i castellana de l’Àmbit de Llengües, destinada a l’alumnat de 2n de Batxillerat i també per als i les alumnes de 1r de Batxillerat que cursen les matèries de Literatura del currículum optatiu.

L’obra amb què ens hem estrenat ha estat “El Alcalde Zalamea” de Calderón de la Barca que es troba en cartellera al Teatre Lliure i portada a escena per la Compañía Nacional de Teatro Clásico. Drama d’honor, que aborda els excessos que la soldadesca provoca impunement en els ciutadans i l’obligació, per als habitants dels pobles i viles que hi ha pel camí de l’exèrcit, d’allotjar els soldats a casa seva. És difícil trobar un text dramàtic que contingui escenes tan emocionants i tan perfectes.
És una obra sobre l’amor perquè l’autor posa l’accent en el desamor. És una obra sobre la justícia perquè hi predomina la injustícia. També sobre l’honor com a sinònim de fama, opinió o virtut imprescindible d’un militar, de l’exèrcit d’un estat, o com a consciència i dignitat personal, allò a què té dret tot ésser humà. I, massa sovint i massa d’hora, hi fan acte de presència el deshonor, l’abús, el fingiment.

És la història d’un fracàs, de l’abús d’uns éssers humans envers uns altres, d’una batalla perduda, com ho és la vida humana mateix.

Tot un luxe escènic que el nostre alumnat ha gaudit amb molt d’interès en ser una representació d’altíssima qualitat, tant pel magnígic treball dels actors com la treballada i ocurrent escenografia.

Ens veiem a la propera que serà Hamlet de W. Shakespeare a la seu del Teatre Lliure de Gràcia