Acte Dia de la Dona

Els alumnes de l’Institut van realitzar una trobada per commemorar el “Dia Internacional de les Dones”. L’acte va consistir en una lectura de textos, així com l’expressió de diferents opinions per conscienciar en la convivència de les persones sense tenir en compte el gènere.
La instauració d’aquesta data com a Dia Internacional de la Dona és fruit d’un llarg procés que sovint s’atribueix la celebració de la data a l’incendi ocorregut el 1908 a la fàbrica Cotton Textile Factory de Washington. Allà un grup de treballadores va declarar una vaga en protesta per les insuportables condicions de treball que vivien . L’amo no va acceptar la vaga, va tancar les portes de la fàbrica i hi va calar foc. En ella van morir 129 treballadores carbonitzades. La realitat, però, és més complexa. Els fets de Nova York serien tres i no un únic incendi:la vaga de treballadores del tèxtil de 1857, l’incendi de la fàbrica Cotton i el de la Triangle Shirtwaist Company el dia 25 de març de 1911. En aquest últim van morir 142 obreres (la majoria immigrants joves) que l’any anterior havien protagonitzat una vaga per demanar millores laborals de la fàbrica.

img_4291 img_4292 img_4293
El Dia Internacional de la Dona queda fixat en la data del 8 de març a partir de la sortida al carrer (en protesta per la manca d’aliments) de les dones russes el 8 de març de 1917.
Va ser a l’any 1975 quan l’ONU va institucionalitzar el 8 de març com a Dia Internacional de la Dona, amb un objectiu, que avui dia segueix vigent: lluitar en pro de la igualtat, la justícia, la pau i el desenvolupament.

Text i poema llegits per les alumnes:

8 de març , com molts ja sabreu es el dia internacional de la dona treballadora. I encara que estem endinsats en ple segle XXI i conèixer tots els nostres drets, les dones encara hem de lluitar per aconseguir igualtat de gènere en molts àmbits. No cal recordar quants homes i dones varen lluitar per tal de que una dona obtingués el dret al vot , per que una dona pugui estudiar o treballar d’igual forma que un home. Amb aquests conceptes sembla que encara estiguéssim parlant de anys enrere però , tristament en diferents llocs es la nostre realitat.

Es la nostre realitat que en moltes empreses no vulguin contractar a dones pel fet de que hauran de pagar per baixes de maternitat , es la nostre realitat que la imatge de la dona esta tan sexualitzada de tal forma que en l’àmbit laboral es poden mal interpretar certes conductes i com a conseqüència 7 de cada 10 dones pateixen assetjament laboral a Europa. Es la nostre realitat que les dones són utilitzades com a objectes per tal de vendre productes.

Per tant , cal recordar , no només el 8 de març , sinó que diàriament, les dones lluitem en contra d’aquells estereotips que se’ns han anat imposat al llarg del temps. Uns estereotips que cerquen una dona sumissa  i poc treballadora , quan les dones realment es forta, astuta i valenta.

Creiem que, sempre es parla del mateix , sempre són dates i nombres que determinen xifres de quantes dones han hagut de lluitar o quantes dones han hagut de morir en l’intent i el sistema segueix igual, encara avui en dia trobem a dones que no poden treballar, trobem que a moltes dones ,pel fet de ser dones no poden estudiar i que per tant el fet d’ haver nascut dona arribi al límit de ser una condemna quant realment no hauria de ser així.

Qui ha erigit l’home com a únic jutge si la dona comparteix amb ell el do de la raó? Jo no desitjo que les dones tinguin poder sobre els homes, sinó sobre elles mateixes.

Mary Wollstonecraft

Te han insultado