Relats de vida

Des de l’Àmbit Lingüístic hem volgut desenvolupar durant aquest curs 2017-2018 un projecte d’aprenentatge-servei conjuntament amb la residència municipal. L’objectiu principal és apropar dues generacions aparentment molt llunyanes (la joventut i la tercera edat) però que es poden aportar molt l’una a l’altra. Per a aconseguir-ho, l’alumnat està desenvolupant relats de vida dels moments més interessants de les vivències dels usuaris de la residència i després els transformarà en un documental.

L’activitat comença amb un primer contacte perquè joves i avis i àvies es coneguin a través d’uns jocs que han creat en grups. Aquests jocs pretenen treure a la llum les vivències, els costums i la manera d’entendre el món d’uns i altres, quelcom extremadament enriquidor. En una segona sessió, l’alumnat fa una entrevista al seu usuari de la residència per centrar-se en aquells moments de la vida més interessants i, amb aquesta informació, escriuen un relat de vida. Els relats de vida, acompanyats per fotografies dels protagonistes, es retornen als usuaris de la residència perquè gaudeixin de la seva vida transformada en literatura. També es dona visibilitat dels treballs en el propi centre. Finalment, hi ha la possibilitat si tot va bé, que els relats de vida es transformin en un documental que gestioni el propi alumnat de 4t amb la col·laboració d’alguns experts.

Es tracta, doncs, de donar visibilitat i no permetre que es perdin les vivències i la saviesa dels grans, d’apropar dues generacions que sovint se senten llunyanes i permetre que s’enriqueixin mútuament, de fer un treball narratiu i literari i, finalment, de fer que l’alumnat personalitzi els fets històrics relatius a la Guerra Civil i la postguerra a través del testimoni dels seus protagonistes.