Per què és tan important el Pla Lector?

La lectura és una habilitat que s’aprèn. Per la seva complexitat, no es redueix simplement a desxifrar un codi, sinó que va més enllà: implica interpretar i nodrir de significat el nostre pensament i la nostra imaginació. Llegir és, sens dubte, una de les habilitats més nobles de l’ésser humà ja que amb ella
creixem com a persones.

En una societat on la imatge, la immediatesa i el presentisme semblen dominar el món, la lectura esdevé una alternativa per cultivar l’atenció, aprendre dels savis, crear un relat propi i enriquir-nos mútuament. És, doncs, una eina que permet accedir al coneixement personal i col·lectiu. És per això que, com més llegim i entenem, més aprenem. Dit en altres paraules, qui no comprèn no aprèn.

Llegir és una activitat inclusiva ja que tothom pot tenir accés als llibres. Per aquest motiu, qui aprofita aquesta oportunitat té accés directe a la cultura. Així, podem dir que la lectura ajuda també a assolir l’equitat en una societat diversa i — malauradament — farcida de desigualtats.

Des de l’Institut Escola Sicília impulsem el projecte de lectura amb el convenciment que, des de petits, l’alumnat pot adquirir l’hàbit de llegir, com a plaer i com a font de coneixement. Com indica Gregorio Luri¹, es tracta de fer un viatge que comença en el fet d’aprendre a llegir per arribar a aprendre tot llegint.

Acompanyeu-nos, mares i pares, en aquest camí lector: llegiu junts, compartiu el que us commou, aneu a la biblioteca del barri, interesseu-vos de forma explícita pels temes que atrauen als fills i filles i, sobretot, parleu-ne. Que la lectura esdevingui una finestra oberta al pensament, a la sensibilitat i al món.

¹ G. Luri, Sobre el arte de leer, Barcelona, Plataforma Actual, 2023

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *