De vegades els algoritmes queden bocabadats!

Ens plau comentar en la present nota l’activitat organitzada el passat dimecres per l’institut al voltant del debat filosòfic. En un temps de dubtes i ús discutible del llenguatge, un temps en que personatges destacats o si més no famosos sovint parlen per no callar, els nostres alumnes han demostrat que no tot està perdut en el difícil terreny de la reflexió, l’anàlisi, l’esperit crític i l’enginy esmolat.

Sota el títol La Intel·ligència artificial és una amenaça per la humanitat?, el Departament de Filosofia ha organitzat un debat filosòfic que ha comptat amb tres grups formats per quatre estudiants cadascun. Doncs bé, davant l’atenta mirada i expectació del nombrós auditori, hem gaudit d’una magnífica demostració d’habilitat retòrica, autèntics escaquistes batent-se dialècticament amb esgrimistes del llenguatge i els arguments lògics. Les argumentacions i les refutacions s’han succeït sense parar, talment com un bon àpat just abans de les conclusions, que han exercit de postres delicioses. Un autèntic i edificant espectacle que tot sembla indicar s’haurà de repetir.

Malgrat tot, la traca final era un veritable desafiament per als nostres nois i noies: debatre de forma improvisada sobre un tema desconegut. Un tema difícil, controvertit i només per a valents: Cal ser tolerants amb els intolerants?

La passió i l’enginy han pres el seu lloc de seguida. Estorats, hem comprovat com en qüestió de minuts els equips han disposat una defensa i contraatac sòlits en vers les no menys fortes posicions contràries.

Malauradament només hem pogut seleccionar cinc herois que representaran al nostre institut en la propera Lliga de debat que organitza la Xarxa Vives. Davant la qualitat indiscutible de tots els participants, ha estat una decisió absolutament difícil i segur que injusta. Tanmateix, com no podia ser d’una altra manera, hem comptat amb l’ajut de tot el públic (alumnes de batxillerat) i amb la comprensió de tots els “escaquistes dialèctics”.

Sens dubte, fent referència al tema inicial del debat, podem dir que els alumnes de l’institut Forat del Vent han deixat bocabadats als mateixos algoritmes.