Som +

Som Rubí, persones + territori, és un projecte col·lectiu i participatiu que dóna veu als joves i mostra les seves reflexions sobre el món i el Rubí d’ara en relació a la idea de multiculturalitat i d’integració.

Joves de diferents centres de Rubí: Institut Duc de Montblanc, Col·legi Balmes, Escola Ribas, Escola de Música Pere Burés i Escola d’Art i Disseny edRa, des de la seva diversitat, proposen peces artístiques fent del Celler un centre de trobada i altaveu d’aquestes mirades.

El recorregut de l’exposició està inspirat en el concepte de Plenamar, altura màxima assolida per la marea. La idea de les diferents alçades de l’aigua provocades per la marea es fa present a través d’una fina línia que desvela i oculta el nostre entorn.

L’espectador, en el seu recorregut, reflexiona i participa del que ofereixen obres molt diverses rere una barrera subtil que es transforma amb la llum.

Ho organitza:
L’Escola d’Art i Disseny edRa, en col·laboració amb les àrees de Cultura i Educació de l’Ajuntament de Rubí
Hi participen:
Institut Duc de Montblanc, Col·legi Balmes, Escola Ribas, Escola Municipal de Música Pere Burés i l’Escola d’Art i Disseny edRa
Col·laboren: Castellers de Rubí, LectorsalTren
Idea expositiva:
Sara Belén Gómez Pérez
Definició de l’exposició:
Ruth Rincón, Marina Jiménez, Sara Belén Gómez Pérez, Ariadna
Muntatge: Alumnat i docents de l’escola d’Art i Disseny edRa

Les obres aportades per l’institut:

Contactes prohibits

4t ESO Opt. VIP G2

Mans de guix i collage

L’home ha creat unes fronteres polítiques i físiques que fan que hi hagi relacions i contactes prohibits entre persones. Limitem i controlem el moviment de les persones, per tant també la seva llibertat. Això provoca patiment, injustícies, desigualtats. Amb aquesta proposta intentem representar la violència que guarden moltes fronteres. Els nostres sentiments estan o poden estar coaccionats i condicionats per unes fronteres que sempre serveixen per separar-nos.

Hem volgut completar la nostra proposta amb un recull de diversos titular actuals sobre la problemàtica històrica però també actual dels refugiats i immigrants.

Migració Global

4t ESO Opt. VIP G2

Mapa sobre cartró amb llums i àudio

Amb aquest mapa que mostra el món i diversos punts que s’il·luminen en diferents moments. S’acompanya d’unes reflexions de l’alumnat sobre els motius, les condicions i motivacions de les persones per deixar la seva llar, abandonar la seva vida i buscar un futur lluny del seu passat i família.

Les llums són aleatòries com ho és la possibilitat d’esdevenir immigrant, refugiat o país de receptor dels dos anteriors. Ningú pot estar segur que mai pot veure’s obligat a esdevenir immigrant per voluntat pròpia o motius aliens a aquesta.

La nostra veu: La vostra
4t ESO A
Vídeo documental del mural instal·lat al passadís del Duc de Montblanc.

Aquest mural és el resultat del treball cooperatiu del grup de quart d’ESO adaptat de l’Institut Duc de Montblanc. Des de les instrumentals de llengua castellana i catalana es va fer un tractament de la immigració des d’un punt emocional i també va tenir incidència a Ciències  Socials i Matemàtiques. A partir de la xerrada a classe dels avis d’un dels alumnes del grup, el nostre alumnat va prendre consciència de l’experiència de deixar la terra que t’ha vist néixer i començar una nova vida a la terra d’acollida, Catalunya.

Vam mostrar a l’alumnat diversos exemples reals d’altres experiències d’immigració a partir de reportatges. Des del primer moment, hem intentat que l’alumnat es posés en la pell de qui ha de deixar casa seva i començar una vida nova.

Després d’aquesta tasca inicial de sensibilització es va crear un “banc d’idees” a partir de dos grans blocs: per què abandonem el nostre país? Què esperem del país d’acollida?

A fi de donar un abast cultural, històric i literari de l’activitat, es va fer un mapa mundial amb el recorregut que van fer diversos escriptors i escriptores de la literatura espanyola i catalana a causa de l’exili.

L’activitat va finalitzar amb la creació d’un mural a partir de la reflexió d’un fragment de text de Josep M. Terricabras sobre les pors que genera la immigració.

L’eix vertebrador del mural ha estat la recerca dels vaixells que van marxar al continent americà plens de persones que pensaven diferent de la política del moment. Així doncs, vam recrear la història del vaixell Winnipeg que Pablo Neruda va llogar, com a cònsol de Xile a França, per salvar més de 2.500 persones exiliades republicanes de la Guerra Civil espanyola, el 3 de setembre de 1939. En aquest vaixell va viatjar un ciutadà de Rubí del qual en vam explicar la història. Aquest home és el Víctor Pujol Rosell.

El mural expressa, metafòricament, la veu de totes les persones exiliades. Per això, alguns noms de les persones apareixen escrits sobre les onades en representació de tots i totes. Els escriptors i escriptores exiliats  dels quals en vam treballar la biografia també apareixen representats.

Què ens enduem i què deixem enrere
4t ESO A Opt. Visual i Plàstica

Muntatge audiovisual

En aquesta proposta vam intentar reflectir que tenia en comú el procés d’immigrar independentment de les motivacions,  el país o el moment històric o vital de l’individu. Amb una reflexió grupal ens vam adonar que sempre intentem emportar-nos amb nosaltres les nostres propietats, ens emportem records i un grapat d’experiències. Podem fugir en busca de noves oportunitats, millores o per por a perdre la vida. Mai tindrem garanties del que ens oferirà aquest destí però en aquest procés de empaquetar la nostra vida hi ha coses immaterials que es perdran: confort, amics, paisatges, olor… petites grans parts de la nostra identitat. Per tant, al marxar sempre deixem part de nosaltres.

La nostra veu: la vostra

Què ens enduem i que deixem enrera