Visita a la colònia tèxtil de Borgonyà

Un any més, el nostre centre ha participat en una visita guiada organitzada pel Museu del Ter. L’alumnat de quart d’ESO, durant un parell d’hores ha pogut veure com es vivia en una colònia tèxtil, en aquest cas l’antiga Fabra i Coats, declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN).
El patrimoni arquitectònic que ha quedat permet imaginar com era el dia a dia a la colònia o el funcionament de les seves instal·lacions industrials. La sortida ha permès empatitzar amb el passat històric més recent, imaginar com devia ser treballar a la fàbrica, viure en una de les seves cases, anar a l’escola, comprar a la botiga, anar fins a l’andana per agafar el tren o jugar en un dels primers camps de futbol de Catalunya. Entendre conceptes com “seguretat laboral”, “pau social”, “font primària oral” i BCIN.

Setmana de la ciència: “Ciència en primera persona (FCRI)”

Els alumnes de 3r ESO dins del marc de la Setmana de la ciència en la matèria de Física i Química i com a projecte STEAM vam participar en una proposta anomenada “Ciència en primera persona” impulsat per la Fundació catalana per a la recerca i la innovació (FCRI). Aquesta proposta consistia en 4 reptes diferents i nosaltres vam triar dos d’aquests reptes: “Microgravetat” i “Hypatia I”.

Els alumnes han treballat a classe aquests reptes proposats per científics i científiques, han elaborat uns posters, presentacions, vídeos i maquetes per a la seva consecució. Aquests materials es van enviar prèviament per a una videoconferència que es va fer el dia 15 de novembre. En la videoconferència els científics i científiques comentaven els treballs enviats i visionaven els vídeos gravats per resoldre els reptes. Ens vam connectar des de les classes i vam quedar molt satisfets ja que tres dels nostres treballs van ser exposats en la videoconferència, juntament amb treballs d’alumnes d’altres centres de Catalunya.

Ens ha agradat molt l’experiència en participar en aquests reptes impulsats per la FCRI, estem satisfets dels resultats que hem obtingut i els coneixements que han adquirit els alumnes de la mà de científics/ques catalans que estan treballant en el seu dia a dia en la recerca.

Setmana de la ciència: “Anem al riu”

El passat 10 de novembre i dins del marc de la Setmana de la Ciència, els alumnes de 1r de Batxillerat que cursen l’optativa de Reptes de Biologia i Geologia vam anar a fer una inspecció del riu Ter a Les Masies de Voltregà.

Durant les setmanes prèvies hem treballat a classe en diferents grups els diferents factors que determinen la qualitat del riu: les propietats físico-químiques, la vegetació, els macroinvertebrats, aus i rastres.

L’objectiu d’aquesta inspecció serà determinar la qualitat del riu al seu pas per a Les Masies de Voltregà, prendre consciència que la qualitat del riu determina la biodiversitat al voltant d’aquest i que cal fer un esforç per tenir cura del riu per benefici de tots.

“Com si fóssim a la sala Beckett…”

A una setmana de la data assenyalada, amb els alumnes del projecte RCS, hem fet un assaig de les posicions i la lectura, tal com ho farem, dijous vinent, a la Sala Beckett.
Crec que ha estat el moment de més sensació de tenir al davant un grup teatral, amateur sí, però un grup, amb ganes de portar una obra pròpia a una sala de teatre.
Crec que serà, per tots, una bonica experiència per recordar.


     

VII Jornades de Memòria Democràtica d’Osona i del Lluçanès

Divendres 17 de novembre, els alumnes de primer de batxillerat vam participar en les VII Jornades de Memòria Democràtica d’Osona i del Lluçanès. Aquest any, les Jornades han estat vinculades a la temàtica de la repressió franquista (els desapareguts) i s’han celebrat a Prats de Lluçanès.
L’activitat ens ha permès escoltar les conferències especialitzades de Marc Ferrer Murillo, historiador i bomber, titulada Bombers catalans morts al front d’Osona i Lluçanès; de l’arqueòloga Maria Àngels Pujol Camps; la projecció d’un audiovisual sobre la repressió franquista a Prats realitzat per l’Anna Gorchs Font i la Roser Reixach Brià ; escoltar els resultats dels treballs de recerca realitzats per estudiants de segon de batxillerat vinculats a la persecució política provocada per la Guerra Civil; i finalment, una visita guiada pels espais de Prats de Lluçanès més significatius d’ aquest període històric. La sortida ens ha permès conèixer millor la nostra història més recent , agafar idees de cara a possibles temes respecte els nostres futurs treballs de recerca i , entendre la importància de mantenir la memòria històrica.

Projecte Etwinning amb un centre francès

Aquest any se’ns ha presentat una oportunitat d’intercanvi de projectes fantàstica entre França i Catalunya.
L’alumnat de francès de 3r, 4t i 2n de Bat treballaran, conjuntament amb els estudiants del país veí, al voltant del fil conductor de l’HUMOR com a eina de cohesió tant cultural com social.
Els estudiants crearan treballs cooperatius en diverses plataformes digitals (kahoots; canvas; padlets;infografies,…) que es presentaran, alguns d’ells, en format vídeo trucada.
Les llengües vehiculars seran tant el francès, com l’anglès i el castellà doncs són les llengües que s’estudien a ambdós centres escolars.
Estem molt engrescats i desitjant que aquest projecte pugui traslladar-se a un intercanvi real el pròxim curs escolar.
Us posarem al dia amb cosetes que anem fent i penjarem una bona colla de fotos a mida que el projecte en comú vagi prenent forma.
À bientôt!

Comencem un projecte Etwinning en alemany

Durant tot el curs els alumnes de 2n i 3r d’ESO que fan l’assignatura d’alemany iniciaran un projecte Etwinning on la llengua vehicular serà l’alemany. Aquest projecte es diu “Auf neuen Wegen Deutsch lernen” (aprendre alemany amb nous camins) i tracta de conèixer-se amb alumnes d’altres centres europeus, en concret de Polònia, Itàlia i Turquia, i compartir, amb ells, interessos, experiències, etc… i tot en alemany!!!!

La primera tasca ha sigut crear un Padlet on tots ens hem presentat i hem creat un avatar nostre perquè els altres centres ens poguessin conèixer. La segona tasca que estem acabant tot just ara és la d’escriure una carta a mà amb un/a alumne/a d’un altre centre i enviar-la per després donar-li resposta. Ens serveix molt per posar en pràctica la llengua alemanya i que el que aprenem a classe es vegi reflectit després en entendre’s amb persones d’altres indrets.

Us seguirem informant…

“Ja som més a prop… ja venim Sala Beckett!

Avui, a la biblioteca del centre, els alumnes del projecte de la lectura dramatitzada d’una obra pròpia a la Sala Beckett, han rebut la visita d’en Víctor (tècnic de la Sala).
Molt entregat a la causa, ha escoltat totes les escenes i, atentament, ha anat remarcant i aconsellant, tot aportant alguna dada pràctica concreta d’allò que es trobaran, com serà l’escenari…per anar fent boca i anar-nos preparant.
Nosaltres hem acabat amb un: esperem que allí quedi bé. I ell ens ha respost: hi quedarà, esteu fent bona feina i aneu bé de temps!
Animats, perseguirem el nostre objectiu, cada cop més a tocar.”

“Mentida”

Dins de la matèria de llengua i literatura catalana, els alumnes de 2n d’ESO han assistit a l’Auditori de Calldetenes per veure l’obra teatral Mentida, inspirada en el llibre del mateix títol de l’autora Care Santos.
Ha estat una manera amena i diferent d’aproximar-se a l’obra literària que estan llegint a classe.

Halloween short stories

Una activitat diferent que han fet aquest any els alumnes de 3r d’ESO dins la matèria d’anglès ha estat la redacció d’una història curta sobre allò que més els hi fa por o d’alguna situació inquietant, acompanyada d’una imatge. D’aquesta manera, han pogut transmetre emocions d’una manera directa i concisa fent servir la llengua anglesa. Ho han pogut experimentar ells mateixos llegint les històries dels seus companys i decidint quina era la que millor de cada grup que aconseguia expressar-ho (coavaluació).

“La entrevista de la revista”

Dins la matèria de llengua castellana, els alumnes de 2n d’ESO han participat en un petit projecte d’expressió escrita anomenat “La entrevista de la revista”. Fent el paper de periodistes, han entrevistat un membre de la seva família que han considerat que podia fer-los conèixer i explicar-los fets i opinions interessants de la seva vida i la seva experiència. Els alumnes han treballat tant en la confecció com en el resultat, i també han pogut llegir i avaluar la feina dels seus companys (coavaluació). Cal agrair la col·laboració desinteressada i la bona predisposició de tots els entrevistats, ja que han participat activament en el procés d’aprenentatge dels nostres estudiants.