Dia de la Interculturalitat 2013

Des de fa més de 10 anys, la UNESCO ha declarat el 21 de maig com  El dia mundial de les cultures.

De diversitat cultural sempre n’hi ha hagut, però des de fa uns quants anys les societats europees estan acollint cada dia gent provinent de diferents llocs del món, amb llengües i cultures diferents, i esdevenen així, societats multiculturals.

Però no és el mateix multiculturalitat que interculturalitat. Parlem d’interculturalitat quan hi ha diàleg entre cultures diferents que conviuen juntes, interactuen i fins i tot es barregen per compartir costums i valors.

A l’Institut Corbera venim celebrant el dia de la Interculturalitat des de fa cinc anys. Amb aquesta activitat volem compartir amb tots vosaltres la diversitat de cultures que és present al nostre centre. Aquest dia volem que sigui per tots un dia molt especial, ja que ens ha d’ajudar a mirar al nostre voltant amb uns altres ulls.

Sovint ens trobem amb persones que han arribat a casa nostra i que vénen des de terres llunyanes. Els coneixem a l’escola, al poble, a les escales de casa, a la plaça, quan anem a comprar… o fins i tot, inicien una relació amb algun familiar nostre i passen a formar part també de la nostra família.

Però hem de tenir sempre molt present que ningú deixa el seu lloc de naixement perquè no li agradi, sinó que ho fa perquè les seves inquietuds personals el porten a buscar noves perspectives de futur: feina, estudis, noves expectatives… Tots tenim dret a voler canviar i a millorar la nostra vida.

Hem de considerar també que aquesta persona, a qui anomenen nouvingut, ha deixat enrere coses bàsiques que ens envolten cada dia sense que ens n’adonem. Ha deixat uns colors diferents  —perquè cada país té el seu propi color i el seu paisatge—, ha deixat olors diferents —pensem que a la vora del mar hi fa una olor diferent que a la muntanya—, ha deixat uns sons, ha deixat un clima… Però, per sobre de tot això, ha deixat la seva família, els seus costums, una història i unes tradicions. I ha deixat també el lloc que ocupava entre el seu cercle d’amistats i unes experiències que potser ja no tornarà a viure.

Per això, si tenim companys o companyes que han arribat d’un altre indret del món, els hem d’acollir amb il·lusió i oferir-los el millor que tenim a casa nostra ja que, amb total seguretat, ells farien el mateix amb qualsevol de nosaltres si un dia ens trobéssim amb la necessitat d’anar al seu lloc de naixement.

La particularitat de la nostra festa és destacar dos elements clau de la cultura com són la llengua i el menjar. Cal tenir molt present la importància de la llengua materna, la que hem sentit a casa des que vam néixer, la llengua amb la que pronunciem les nostres primeres paraules, l’element bàsic de comunicació amb els nostres i amb la societat.

Aquesta diversitat de llengües la vam observar en un vídeo que vam filmar amb motiu d’aquesta diada. No cal insistir més en el menjar, ja que cada any els alumnes es desborden en la celebració d’aquesta festa.

Per nosaltres, el més important de la festa de la Interculturalitat és el fet de poder compartir els gustos de les diferents cultures presents al nostre centre a través del menjar.
El dia de la interculturalitat ens ha de servir per conscienciar-nos que allò que és important és la persona, la seva cultura, tot el que ens pot ensenyar i tot allò que podem compartir i viure junts. Les fronteres dels països no deixen de ser unes barreres totalment artificials que no han d’impedir la relació, el diàleg i la convivència entre gent de diferents cultures.
La interculturalitat ens enriqueix i ens dóna l’oportunitat d’aprendre dels altres una nova manera de veure la vida.