Química interactiva UAB 2n de batxillerat

Els alumnes de 2n de batxillerat que cursen la matèria de modalitat de química van anar el dia 2 de febrer a les Jornades de Química a la UAB, anomenades Química Interactiva

Aquestes activitats tenen com a objectiu potenciar en els estudiants de secundària l’interès per la química.

La sessió ha començat amb una xerrada informativa i la visita a una exposició que mostra la importància de la química en la vida quotidiana.

Més tard els alumnes han anat a l’aula d’informàtica de la Facultat de Ciències, on han fet simulacions teòriques per conèixer l’aigua. Han treballat amb el programa ChemBio3D, que permet construir i visualitzar tot tipus de molècules i predir la seva estructura molecular real basant-se en models clàssics. Així han pogut optimitzar la geometria de la molècula d’aigua, han pogut veure l’estructura de 5 molècules d’aigua per comprovar com la formació d’enllaços d’hidrogen determina l’estructura del conjunt, modelitzar l’estructura d’una nanogota d’aigua (50 molècules) i estudiar la solvatació dels ions sodi i clor en una dissolució aquosa.

L’última part de la sessió ha consistit a fer diferents pràctiques experimentals als laboratoris docents del Departament de Química, en grups de dos alumnes. Han fet diferents pràctiques com ara: determinar les empremtes dactilars per dos mètodes diferents (amb iode i amb superadhesiu), determinar sang per quimioluminiscència amb luminol, identificar metalls (Ni, Cu, Fe) en aigües de consum, i fabricar polímers entrecreuats de poliacrilamida, gels polimèrics, reaccions redox oscil·lants entre d’altres.

També han vist demostracions d’algunes experiències amb metalls amb memòria de forma (Nitinol) i  experimentar amb  nitrogen líquid. Així, doncs, aquestes pràctiques han permès als alumnes tenir accés a tècniques instrumentals i reactius ben diferents dels que tenim en el centre.

Esperem que a més d’aprendre de la química, n’hagueu gaudit!